Computers: je kan niet met ze, maar ook niet zonder. Dit
filmpje zegt eigenlijk alles. Net op het moment dat je die belangrijke
e-mail moet versturen doet dat stomme ding het niet. Sterker nog: de
computer crasht en je bent alles kwijt.
Daarom is het verstandig om een reservekopie van je bestanden te maken: een
back-up. Dat kan op een gedeelte van de harde schijf van je computer of op
een externe harde schijf, die je aan je computer kan koppelen.
Brand
Maar zelfs dan zijn je digitale familiefoto’s nog niet 100 procent veilig. Je
hebt weliswaar een back-up gemaakt, maar die bestanden staan nog steeds op
dezelfde fysieke locatie: op je werkplek of in je huis.
Wat als er brand uitbreekt? Dan ben je nog steeds alles kwijt. En externe
harde schijven zijn niet onverwoestbaar. Als je een traditionele harde
schijf met bewegende onderdelen laat vallen is-ie stuk.
Opslaan in de cloud
Daarom is het aan te raden om de bestanden die je echt niet kwijt wilt op te
slaan in de cloud, de ‘wolk van computers’ die het internet vormen.
Tientallen bedrijven bieden online opslag aan. Vaak is dat een eenvoudige
dumpplek, vergelijkbaar in functionaliteit met een externe harde schrijf.
Maar er zijn ook diensten die automatisch bestanden synchroniseren op
verschillende computers.
Z24 vergelijkt vijf grote spelers die dat laatste aanbieden: Dropbox, Google
Drive, Sugarsync, Microsoft Skydrive en Apple's iCloud. (Er zijn nog meer
bedrijven die online opslag aanbieden. Voor een uitgebreide vergelijking van
alle diensten, zie dit
artikel van technologiesite The Verge.)
Dropbox
Dropbox is de bekendste opslagdienst. Het bedrijf is in 2007 opgericht door Drew
Houston, destijds student aan de Amerikaanse universiteit MIT. Hij
vergat steeds zijn USB-stick mee te nemen en zocht naar een oplossing. Alle
bestaande back-updiensten van dat moment voldeden niet aan zijn eisen. Hij
knutselde zelf iets in elkaar en realiseerde zich dat anderen er ook iets
aan konden hebben.
Omdat Dropbox er vroeg bij was met de opslag en onderlinge uitwisseling van
bestanden, heeft het bedrijf veel ervaring. Het synchroniseren van bestanden
gaat nagenoeg vlekkeloos. Ook is Dropbox op veel verschillende platformen
beschikbaar. En zo niet, dan hebben enthousiastelingen wel een onofficiële
applicatie gemaakt.
Een minpunt: vorig jaar kwam Dropbox negatief in het nieuws vanwege beveiligingsproblemen.
Hoewel het bedrijf zegt dat de problemen zijn opgelost roept het wel vragen
op. Als je jouw persoonlijke bestanden bij een bedrijf stalt, moet je er op
kunnen vertrouwen dat ze daar veilig staan.
Een ander nadeel is het lage aantal gratis gigabytes. Bij Dropbox krijg je 2GB
gratis opslag, hoewel je dat kunt verhogen tot maximaal 18GB door andere
mensen lid te maken. Ook kondigde Dropbox vrijdag een nieuwe uploaddienst
voor foto's en video's aan waarmee je tot 3GB aan extra opslag krijgt.
Sugarsync
Waar Dropbox vooral simpel is, kiest Sugarsync voor zo veel mogelijk
functionaliteiten. Zo kun je meerdere mappen tegelijk synchroniseren, is er
integratie met derde partijen zoals Facebook en Twitter en kun je bepaalde
type bestanden bewerken. Ook kun je een gedeelde map beveiligen met een
wachtwoord.
Maar al die extra's betekent wel dat Sugarsync voor de computerleek een
grotere uitdaging vormt dan Dropbox.
Google Drive
Google Drive is de nieuwkomer, maar niet heus. Google biedt al jaren opslag
aan in Google Docs. Daar is nu synchronisatie met een lokale map op je
computer aan toegevoegd.
De integratie met Docs is het sterke punt van Drive. In de browser kunnen vele
verschillende bestandsformaten worden geopend. Ook het bewerken van en
gezamenlijk werken aan documenten in de browser werkt goed.
Apple iCloud
De opslagdienst van Apple is een buitenbeentje. Hoewel er een programma is
voor Windows, werkt de dienst het beste op apparaten van Apple. Daarmee is
iCloud bij voorbaat niet ideaal voor mensen die toegang tot hun bestanden op
verschillende computerplatformen willen hebben.
iCloud is niet de meest geavanceerde oplossing, maar wel eenvoudig om te
gebruiken. Precies waar het merk Apple voor staat. Gemaakte foto's of
documenten worden gesynchroniseerd en zijn direct beschikbaar op al je
Apple-apparaten.
Microsoft Skydrive
Microsoft biedt ook al jaren online opslag aan met Skydrive. Bestanden
synchroniseren kon met een apart programma: Windows Live Mesh. Maar dat is
sinds kort veranderd. Microsoft heeft het product opgefrist en opnieuw
gelanceerd.
Gebruikers krijgen 7 GB gratis opslag, het meeste van de hier vergeleken
diensten. De integratie met Microsoft Office en OneNote is een groot
voordeel, zeker in een bedrijfsomgeving. Net als met Google Drive kun je
documenten maken en bewerken in de browser.
Prijzen
Gratis opslag is mooi, maar misschien niet genoeg. Als je al je foto's wilt
online wilt bewaren kan het nodig zijn om de opslagruimte uit te breiden. In
de onderstaande tabel zijn de prijzen omgerekend naar het aantal gigabytes
dat je krijgt voor 10 euro per jaar.
Dropbox lijkt relatief onvoordelig. Voor 10 euro per jaar krijg je ongeveer
6,7 GB aan opslag. Daarbij aangetekend dat je tot 32 GB erbij kunt krijgen
als andere mensen zich via jou aanmelden, de zogenoemde referrals.
iCloud bieden en Sugarsync bieden een vergelijkbaar aantal GB's voor je geld.
De goedkoopste upgrade van Google Drive biedt 11 GB per 10 euro per jaar,
het duurdere abonnement zelfs 22 GB. Maar de absolute topper is Skydrive van
Microsoft. Per jaarlijkse 10 euro krijg je maar lieft 26 GB aan opslag.
Keuze
Welke opslagdienst is het beste? Dat is moeilijk te zeggen. Er is geen
duidelijke winnaar. Wat het beste is voor jou hangt af van jouw persoonlijke
situatie. Wil je alleen tekstbestanden opslaan en delen of ook foto's? Heb
je alles van Apple of gebruik je diverse merken? Wil je bestanden in een
browser kunnen bewerken of niet?
Het enige dat wij aan kunnen raden is om in elk geval één bedrijf te kiezen en
een reservekopie te maken van je bestanden. Anders komt er een moment dat
die ene onvergetelijke digitale foto van jouw kind of hond voorgoed verloren
is.
Lees ook op Z24:
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl