Alles wat Oprah aanprijst wordt meteen een hit, van de boeken die ze bespreekt
in haar boekenclub tot de handdoeken die ze weggeeft in haar beruchte
‘favourite things’-shows. Begin mei veroorzaakte een promotie-actie voor
Kentucky Fried Chicken zelfs een waar gekkenhuis
bij de fastfoodketen
.

Maar Oprah’s interesse breidt zich steeds meer uit naar nieuwe technologische
snufjes. Zo hielp de talkshowqueen Twitter aan een recordaantal
nieuwe bezoekers
toen zij in haar show Twitter-baas Evan Williams
interviewde.

Interesse in Kindle
Winfrey noemde in oktober 2008 e-reader Kindle als een van haar nieuwe
favoriete dingen. Direct daaropvolgend verzesvoudigde het aantal Google-zoekopdrachten
naar het apparaat dat digitale boeken leest.

"Technologiebedrijven houden van het ‘Oprah effect’, omdat het publiek
dat naar Oprah kijkt vooral bestaat uit vrouwen en mensen van middelbare
leeftijd. Dat zijn twee groepen die niet echt bekend staan als early
adopters. De snelst groeiende gebruikersgroep van sociale media zijn de
zogenaamde ‘soccer moms’, vrouwen van tussen de 35 en 50 jaar oud, en dat
zijn de Oprah-kijkers", aldus Vivek Sodera, mede-oprichter van sociale
media onderzoeksbureau Rapleaf in Business
Week
.

Slideshow ‘Oprah effect’
Business Week heeft een
slideshow
over het effect van Oprah op technologische innovaties.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl