Wanneer hoorde je van het eerst van Huawei? Dat is waarschijnlijk nog niet zo lang geleden. Nu komt het volgende Chinese smartphonemerk naar Nederland.
In China is Oppo al sterk bezig. Het heeft daar een marktaandeel van 20 procent. Alleen Huawei doet het beter.
Oppo valt onder het moederbedrijf BBK Electronics. Als je de twee andere smartphonemerken van BBK meetelt, OnePlus en Vivo, dan is BBK zelfs de de derde grootste telefoonmaker op aarde.
Dus nu Apple worstelt met verkopen in onder meer China, ziet Oppo zijn kans schoon om zijn afzetmarkt uit te breiden. Het slaagde er al in om Australië en India te veroveren. In dat laatstgenoemde land doet Oppo het goed, omdat de telefoons zeer betaalbaar zijn. Apple weet er met zijn dure iPhones geen deuk in een pakje boter te slaan.
Na Australië en India richt Oppo zich nu dus op Europa, schrijft het AD. Oppo verkoopt in stilte al wat smartphones, zoals de R15 Pro, die nog geen goede indruk achterliet.
De Oppo Find X en z'n uitschuifbare camera. Foto: Business Insider
Het Chinese merk zal dus een paar tandjes bij moeten zetten. Wellicht dat het kan bogen op de tienduizenden patenten die het bedrijf al bezit. De duurste Oppo, de Find X, heeft bijvoorbeeld een soort periscoop die uitschuift als je de camera-app opent.
In een recensie schrijft Tweakers echter dat de Find X 'te veel fouten' maakt voor z'n prijsklasse.
"Ze hadden wel de aandacht van de gebruikers te pakken", zegt analist Ben Wood van het Londense bureau CCS Insight. "Het is een bedrijf dat bereid is om te innoveren op een markt die vastgelopen is in bepaalde designs en vormfactoren. Zij zijn degenen om in de gaten te houden in de toekomst."
Het eerste kwartaal van 2019 wordt cruciaal voor Oppo. De Chinese maker plant een evenement op het Mobile World Congress in Barcelona volgende maand. Samsung, Apple en Huawei pompen alle drie forse bedragen in de Europese markten; Oppo zal daar de nodige nadelen van ondervinden.
Want hoewel het in Azië kan doorgaan voor een koploper, zal het in Europa moeten opboksen tegen de gevestigde toptelefoons. "Ik verwacht dat ze vooral Huawei zullen aanvallen met apparatuur voor het midden van de markt", aldus analist Wood.