De Haarlemse oppasapp Nanny Nina is vanaf juli ook actief in Antwerpen, Sevilla en Dublin.
Dragons’ Den-investeerder Shawn Harris legde vorig jaar 333.333 euro euro in voor 20 procent van de aandelen. Dit jaar investeerde ze vanuit Orange Wings nog eens 300.000 euro voor 5 procent van het bedrijf.
De coronacrisis raakte Nanny Nina hard, maar de oppasservice zag een forse groei in januari en februari toen de scholen dicht moesten.
De Haarlemse oppasservice Nanny Nina start drie pilots in het buitenland. Vanaf juli is de oppasapp ook actief in Antwerpen, Sevilla en Dublin.
Oprichters en tweelingzussen Jasmijn en Lyla Kok deden vorig jaar mee aan het tv-programma Dragons’ Den. Shawn Harris investeerde toen 333.333 euro voor 20 procent van de aandelen. Dit jaar heeft Harris nog eens 300.000 euro geïnvesteerd vanuit Orange Wings voor 5 procent van de aandelen.
Hoewel het in 2019 opgerichte Nanny Nina eerder al in het buitenland actief was, mag dat volgens medeoprichter Jasmijn Kok geen naam hebben. “Dat waren toen franchisenemers en daar zijn wij eerder mee gestopt om onze volle aandacht te richten op de ontwikkeling van ons platform”, vertelt ze aan Business Insider Nederland. “Nu rollen wij dus in drie nieuwe steden uit met ons vernieuwde platform.”
Deze drie buitenlandse steden zijn zorgvuldig geselecteerd. “Uit onze analyse blijkt dat daar een cultuur is waarin oppassen ook veel voorkomt. En ze betalen daar met de euro. Het betalen in andere valuta toevoegen aan het platform kost namelijk wel even tijd.”
'Dichte scholen leverden extra klanten op die ook zijn gebleven'
De focus ligt dit jaar op het verdubbelen van het aantal actieve gebruikers en het verder uitrollen van de app over de grens. Voordat de coronacrisis uitbrak, verdubbelde Nanny Nina ieder jaar. "En toen zakte het in. Maar in januari en februari, toen de scholen dichtgingen, ging het plotseling heel erg hard. Dat leverde heel wat extra klanten op die ook zijn gebleven."
Grote bedrijven zoals PwC vinden de oppasdienst sinds de coronacrisis steeds vaker. "Kinderen blijft altijd een struggle. Je merkt dat een goede oppas ook een belangrijkere secundaire arbeidsvoorwaarde wordt."
De afgelopen jaren is het algoritme flink doorontwikkeld. Als je als klant aangeeft dat je op zoek bent naar een oppas of au pair, krijg je drie gescreende suggesties voorgeschoteld binnen dertig minuten. "Dat algoritme zijn wij voortdurend aan het finetunen. Zo zijn er bijvoorbeeld duizenden oppassers die niet op vaste dagen beschikbaar kunnen zijn vanwege hun schoolrooster. Daar moet je iets mee. Om beter te kunnen matchen moeten wij steeds doorontwikkelen."
Na 22 steden in Nederland volgen nu dus drie pilots in het buitenland. "Wij gaan om te beginnen kijken wat het doet. In die landen hebben wij nog nooit aan marketing gedaan dus wij beginnen daar helemaal nieuw. Wij hebben hetzelfde marketingbudget in die drie landen. Die data gaan wij goed bekijken."
De marketing wordt gedaan door het huidige team. "Dat zijn vier mensen. Wij doen alles binnenshuis. Dat geldt ook voor development. Wij vinden dat heel belangrijk."
'De financiële afhandeling doet nog niemand anders'
Wat Nanny Nina onderscheidt van andere oppasdiensten is dat ze niet alleen mensen samenbrengt maar ook zorgt voor de financiële afhandeling. "Vergelijk het met Uber of Airbnb. Dat doet nog niemand anders. Wij zijn ook zojuist gestopt met ons abonnementsmodel met de flexoppas. Nu betaal je dus alleen voor wat je daadwerkelijk gebruikt."
Betalen gaat via de app. Naast de afgenomen uren wordt ook een fee van 15 procent in rekening gebracht. En vanaf donderdag is het ook mogelijk om je te verzekeren via het platform, voegt Jasmijn Kok toe. "Zo zijn mensen veilig aan het werk."
Deze nieuwe stap naar het buitenland moet nog maar het begin zijn. "Wij hebben altijd gezegd dat wij wereldwijd willen opereren. En dat kan ook met ons platform. Wereldwijd is sowieso geen vreemde gedachte omdat wij ook een au pair-bureau zijn. Zo hebben wij ook mensen uit Columbia, Venezuela en de Filippijnen die van onze dienst gebruikmaken en daarom kiezen wij nu ook mede voor Spanje om uit te breiden."
Wereldwijd opereren betekent ook wereldwijde concurrentie, maar daar is Jasmijn Kok niet bang voor. "Zo zien wij dat weinig mannelijke ondernemers actief zijn in deze markt. Misschien dat ze zich er niet zo in thuis voelen. En wij hebben jaren gewerkt aan ons platform. Die kennis krijg je niet zomaar."