Bouwbedrijf Ballast Nedam heeft maandag opnieuw een winstwaarschuwing afgegeven vanwege aanhoudende kostenoverschrijdingen bij het project A15 Maasvlakte-Vaanplein. Daarnaast zei het bedrijf ook te kampen met tegenvallende resultaten bij de divisie infrastructuur.
Ballast Nedam verwacht dat de kostenoverschrijding oploopt van de eerder gemelde 217 miljoen euro tot 253 miljoen euro.
Het bedrijf heeft een belang van 40 procent in het snelwegproject, dat samen met andere bouwers wordt uitgevoerd onder de naam A-Lanes 15. Op 7 juli maakte Ballast Nedam bekend een verlies te moeten nemen van 87 miljoen euro, naar rato van het belang in het project. Dat verlies zal nu oplopen tot circa 100 miljoen euro.
Het bouwbedrijf verwacht dat de kostenoverschrijdingen in het laatste kwartaal van dit jaar verder oplopen.
Geschillenprocedure
Het werk aan de A15 is al ruim een jaar een molensteen voor Ballast Nedam, dat de opdracht van Rijkswaterstaat eind 2012 in de wacht sleepte samen met de partners in A-Lanes 15 Strukton, Strabag en John Laing.
De groep is verwikkeld in een geschillenprocedure met de opdrachtgever over de kostenoverschrijdingen. "Zolang er geen duidelijkheid bestaat over de afhandeling van de door A-Lanes 15 ingediende claims, kan Ballast Nedam geen uitspraken doen over de precieze hoogte van het verlies van verrekening van de claims."
Binnen afspraken banken
Topman Erik van der Noordaa zei begin juli ervan overtuigd te zijn wel een deel van de kosten rond de A15 terug te kunnen krijgen. Maar totdat er een oordeel over de claims is geveld mag Ballast Nedam vanwege boekhoudregels geen enkel bedrag in de cijfers opnemen voor de verwachte compensatie. "In overleg met de top van Rijkswaterstaat wordt aangedrongen op versnelling van de afhandeling van de claims", zo liet de bouwer weten.
Ballast Nedam verwacht ondanks de "tegenvallende resultaatsverwachting'' aan het eind van het derde kwartaal binnen de afspraken met de banken te blijven wat betreft de convenanten en kredietfaciliteiten.
'Sleutelrol voor banken'
Volgens analist Joost Verbeek van Theodoor Gilissen hebben banken nu een sleutelrol in de toekomst van het bouwbedrijf gezien de "precaire financiële situatie".
Ballast verwacht in het derde kwartaal te hebben voldaan aan de bankconvenanten, maar de marge daarin zal niet al te ruim zijn denkt Verbeek. "De vraag is nu wat de banken gaan doen. Komt er een tijdelijk uitstel van de convenanten? Een faillissement levert de banken niets op."
Verbeek wees ook op de rol van de overheid, die als opdrachtgever Ballast Nedam mogelijk compenseert voor de hogere kosten. Daarover wordt al maanden onderhandeld. "Het zal nog lang kunnen duren voordat de uitkomst van die juridische procedure duidelijk is'', aldus Verbeek.
Ook Strukton ziet problemen bij A15
Ook Strukton ziet aanhoudende kostenoverschrijdingen bij het project A15 Maasvlakte-Vaanplein. Een woordvoerster stelde maandag dat het bedrijf "in hetzelfde consortium zit als Ballast Nedam zit, dus met dezelfde problemen te maken heeft".
De woordvoerster van Strukton wilde geen concrete cijfers noemen over de huidige stand van zaken, maar gaf aan dat de deelneming van de onderneming aan het consortium een omvang heeft van 25,6 procent.
"Wij maken alleen halfjaar- en jaarcijfers bekend dus kunnen er nu niet meer over zeggen", zo liet ze weten. Wel boekte Strukton, onderdeel van het beursgenoteerde Oranjewoud, in 2013 een verlies op het project van meer dan 35 miljoen euro.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl