Viagra heeft zelf een oppeppertje nodig. Vorig jaar daalde de internationale omzet van het potentie verhogende middel met 24 procent. China houdt het middel op de been: daar steeg de verkoop met 47 procent.
Opmerkelijk, omdat het patent op Viagra inmiddels is verlopen, en er dus goedkopere merkloze varianten op de markt zijn. Maar Chinezen zijn trouw aan het merk Viagra, schrijft Bloomberg. Viagra’s maker Pfizer heeft een uitgebreide campagne opgezet om gebruikers voor te lichten over potentiestoornissen, en dat lijkt zijn vruchten af te werpen.
Succesvolle campagnes
In 2013 is Pfizer begonnen met publiekscampagnes om Chinese consumenten voor te lichten over potentiemedicijnen. Vorig jaar hield het bedrijf een enquête onder meer dan 10.000 Chinese werknemers over hun seksleven, om seksuele trends in kaart te brengen. Ook maakte Pfizer een app met feitjes en tips over gezondheid en potentie voor mannen. De campagnes leidden tot 9 miljard media-uitingen in China, volgens schattingen van Pfizer.
Ook beginnen culturele gewoontes te veranderen. Generaties lang vertrouwden Chinese mannen op traditionele geneeskunde om bedprestaties te verbeteren. Toegenomen welvaart en het verminderen van het taboe op seks maken dat mensen meer aandacht aan hun seksleven zijn gaan besteden.
Ongezond leven
Een ander effect van modernisering: Chinese mannen zitten meer en bewegen minder. Dat heeft tot een scherpe toename van overgewicht, hoge bloeddruk, diabetes en andere gezondheidsklachten geleid, en dat komt het seksleven niet ten goede. Volgens Pfizer heeft 28 procent van de Chinese mannen tussen de 30 en 60 jaar last van erectiestoornissen. Dat zijn omgerekend 68 miljoen potentiele consumenten, en het bedrijf rekent erop dat de vraag naar potentieverhogende medicijnen alleen maar zal toenemen.
Vooralsnog hebben Chinese consumenten meer vertrouwen in medicijnen van buitenlandse producenten. Maar de concurrentie neemt toe. Viagra is online te krijgen voor 130 yuan (19 euro) per pil. Een merkloze pil van de Chinese farmaceut Baiyunshan is tot wel zestig procent goedkoper.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl