De betaalde oplages kenden een stijging van ongeveer een procent ten opzichte
van een jaar eerder. Vooral in Azië en het Midden-Oosten groeien de oplages,
terwijl in Europa en Verenigde Staten steeds minder kranten in omloop zijn.
De krant lezen op pc of tablet wint wel aan populariteit. Voor circa 600
miljoen mensen is dat al de gewoonste zaak van de wereld. De digitale
(advertentie-)opbrengsten zijn evenwel veel te gering om eventuele
omzetdaling uit lagere gedrukte oplages te compenseren. Deze trend speelt
ook in ons land.
Dat blijkt maandag uit het jaarlijkse trendrapport van de internationale
organisatie WAN-IFRA, waarin kranten en uitgevers zijn verenigd. Het
onderzoek, gepresenteerd op een conferentie in Kiev (Oekraïne), is gebaseerd
op data uit 76 landen.
Bij enkele kranten in het westen is er overigens al wel een omslag. De
Financial Times heeft intussen meer digitale dan print-abonnees. De
verwachting is dat binnen enkele jaren The New York Times dit voorbeeld
volgt.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl