Dat blijkt uit dinsdag gepubliceerde cijfers van het onderzoeksinstituut HOI.
In totaal werden 3.705.556 kranten verspreid, tegen 3.768.964 in het laatste
kwartaal van 2006.
De grote winnaar onder de betaalde kranten is NRC.Next, dat zijn oplage
met ruim 20 procent op jaarbasis zag groeien. Ook het onlangs in een nieuw
jasje gestoken Financieele Dagblad boerde goed: plus elf procent.
De Volkskrant was onder de landelijke dagbladen de grootste verliezer, gevolgd
door NRC Handelsblad en het AD.
De Telegraaf liet een lichte groei zien en blijft de meest gelezen
krant van Nederland met een oplage van 703.504 stuks. Het AD is de nummer
twee met 477.329 exemplaren.
De oplages van de gratis dagbladen Spits en Metro zaten flink in de lift.
Metro zag zijn oplage met bijna 12 procent toenemen tot 538.633, die van
Spits steeg met 6,5 procent tot 451.723 exemplaren.
Dagblad De Pers had in het vierde kwartaal van 2007 een oplage van
491.248 stuks, DAG drukte 400.604 kranten. Vergelijkbare cijfers uit het
eerste kwartaal van 2006 zijn er niet omdat beide kranten toen nog niet
bestonden.
De regionale dagbladen kregen vrijwel allemaal een daling van hun oplage voor
de kiezen. Alleen Het Parool zag een lichte toename (1,8 procent) en bij het
Brabants Dagblad en het Friesch Dagblad bleef de oplage stabiel. De rest
verloor terrein.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl