De opening van Lelystad Airport wordt met een jaar uitgesteld. Dat maakte minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat woensdag bekend op een persconferentie.
Tegen de uitbreiding van het vliegveld bestaat veel weerstand. Burgers vrezen veel meer geluidsoverlast.
“Ik wil het zorgvuldig doen en vind het realistisch om uit te gaan van 2020”, stelt Van Nieuwenhuizen. Haagse bronnen meldden al voor de persconferentie dat Van Nieuwenhuizen tot uitstel had besloten.
De communicatie naar de bewoners had beter gemoeten. “Ik span me in om het vertrouwen terug te winnen”, aldus de minister.
Het kabinet besloot in 2015 dat Lelystad Airport vakantievluchten moet gaan opvangen waar op Schiphol geen plaats meer voor is. De Amsterdamse luchthaven zit dicht tegen de capaciteitsgrenzen aan die in 2008 met omwonenden zijn afgesproken om in de periode tot en met 2020 de geluidshinder binnen de perken te houden.
Vanaf 1 april 2019 zou Lelystad daarom het vakantievliegverkeer van Schiphol moeten overnemen. Afgelopen zomer bleek echter dat daarvoor tientallen vluchten per dag laag over het oosten van het land zullen vliegen, omdat er hoger in het luchtruim geen ruimte meer is.
In de omliggende provincies is veel weerstand tegen de voorgestelde vliegroutes voor het vliegveld. Veel mensen zijn bang voor geluidsoverlast. Een herindeling van het luchtruim is mogelijk, maar dat zal waarschijnlijk niet eerder dan 2023 klaar zijn.
Gebrekkig milieueffectrapport
Coalitiepartijen ChristenUnie en D66 hadden al aangegeven te twijfelen aan de openingsdatum van 1 april 2019. "Een zorgvuldig proces en het werken aan draagvlak is veel belangrijker dan april 2019 als openingsdatum'', zei Tweede Kamerlid Eppo Bruins (ChristenUnie) in januari.
Er was al een kink in de kabel gekomen omdat vorig jaar bleek dat er onvolkomenheden zaten in de geluidsberekening van het milieueffectrapport (MER) dat voor de luchthaven is opgesteld. Daarop moest de MER worden geactualiseerd.
Vorig jaar september zei toenmalig verantwoordelijk staatssecretaris Sharon Dijksma (Infrastructuur) dat er uiterlijk in november 2017 een besluit moest worden genomen over de vliegroutes omdat de openingsdatum anders in gevaar zou komen.
Het is de tweede keer dat de uitbreiding wordt vertraagd. Oorspronkelijk zou de luchthaven al op 1 april dit jaar al moeten opengaan. Die vertraging in 2016 kwam omdat een nieuwe indeling van de vertrek- en naderingsroutes langer duurde dan verwacht.
Politiek reageert positief op uitstel
Politieke partijen reageren positief op het besluit om de uitbreiding van luchthaven Lelystad een jaar uit te stellen. D66 is tevreden. Het vliegveld kan pas open kan als er goed onderzoek aan ten grondslag ligt, vindt luchtvaartwoordvoerder Jan Paternotte.
Coalitiegenoot CDA vindt ook dat zorgvuldigheid in het proces voorop moet staan. "Goed dat de minister dit ook inziet en daarom de opening uitstelt tot 2020", laat CDA-Kamerlid Mustafa Amhaouch weten. Regeringspartij VVD wil pas reageren nadat het besluit officieel naar buiten is gebracht.
De oppositie steunt uitstel om zo het vertrouwen van de mensen terug te winnen. GroenLinks, SP, Partij voor de Dieren en PVV hopen echter dat het zal leiden tot afstel.
"Het luchtruim is té vol en groei luchtvaart staat haaks op klimaatdoelen. Wat GroenLinks betreft wordt uitstel afstel", stelt Kamerlid Suzanne Kröger. Dion Graus van de PVV wil dat Schiphol meer vluchten mag uitvoeren zodat de overlast van de luchtvaart niet over meer mensen wordt verspreid.
KLM 'zeer ontstemd'
KLM is "zeer ontstemd'' over het uitstel.. Dat is volgens de luchtvaartmaatschappij in tegenspraak met afspraken die jaren geleden zijn gemaakt over verdere groei op Schiphol, in combinatie met de uitplaatsing van vakantievluchten naar regionale vliegvelden.
"Nu capaciteit op Lelystad Airport niet beschikbaar is, moet groei op Schiphol mogelijk worden gemaakt", vindt KLM.
Topman Pieter Elbers pleit al langer voor meer groeimogelijkheden op Schiphol. Vorig jaar handelde de luchthaven net geen 500.000 starts en landingen af. Dat is het maximum dat destijds is afgesproken en dat nog geldt tot en met 2020.
LM wijst op het belang van de luchtvaart voor de Nederlandse economie. Volgens de luchtvaartmaatschappij draagt de sector 30 miljard euro bij aan het bruto binnenlands product (bbp) en is hij goed voor 300.000 banen. Als er drie jaar lang geen capaciteit bijkomt heeft dat zeer nadelige gevolgen voor de bereikbaarheid, het vestigingsklimaat en de werkgelegenheid, aldus het bedrijf.