- Het Openbaar Ministerie (OM) vervolgt twee bedrijven die verantwoordelijk zijn voor de productie en verkoop van de Stint.
- Justitie begon een onderzoek naar de Stint toen na het ongeluk in Oss meerdere meldingen van eerdere incidenten naar voren kwamen.
- Volgens het OM is “de Stint een schadelijk product en wisten de verdachten van die schadelijkheden, maar zwegen ze erover”.
- Leess ook: De overheid moet een schadevergoeding betalen aan de producent en kinderdagverblijven voor het van de weg halen van de Stint
Het Openbaar Ministerie (OM) vervolgt twee bedrijven die verantwoordelijk zijn voor de productie en verkoop van de Stint. Ook twee leidinggevenden van deze bedrijven worden vervolgd en verdacht van het plegen van meerdere strafbare feiten, aldus het OM donderdag.
Met het vervoermiddel gebeurde op 20 september 2018 een ernstig ongeluk. Daarbij kwamen vier kinderen om het leven, een vijfde kind en een begeleidster raakten zwaargewond. De Stint, een elektrische bolderkar, kwam op een spoorwegovergang terecht en werd aangereden door een trein.
Volgens het OM is “de Stint een schadelijk product en wisten de verdachten van die schadelijkheden, maar zwegen ze erover”. Ze hebben daarmee volgens het OM “de veiligheid van gebruikers van de Stint in gevaar gebracht”.
De verdachten worden ook vervolgd voor valsheid in geschrifte, onder meer omdat bij een in 2011 ingediend verzoek bij het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) ten onrechte zou zijn vermeld dat de Stint voldeed aan de benodigde veiligheidseisen.
Justitie begon een onderzoek naar de Stint toen na het ongeluk in Oss meerdere meldingen van eerdere incidenten naar voren kwamen. "Hoewel verdachten wisten van diverse gebreken, werd er onvoldoende actie ondernomen en bleef de Stint met die gebreken bij vele kinderdagverblijven in gebruik, met alle risico’s van dien", aldus het OM.
Het is nog niet duidelijk wanneer de zaak voor de rechter zal komen. Het OM laat weten dat recent met de slachtoffers en nabestaanden is gesproken over de aanstaande strafzaak. "Zij vinden het heel belangrijk dat er uitgebreid onderzoek is gedaan en dat de verdachten zich moeten verantwoorden om uitleg te geven over onze bevindingen en beschuldigingen. Ook bijna vijf jaar na het ongeluk is de impact van het ongeluk nog altijd groot."
De afgelopen jaren zijn meerdere onderzoeken gedaan naar de Stint en de problemen rond het vervoermiddel, onder meer door TNO, de Inspectie Leefomgeving en Transport, het Nederlands Forensisch Instituut en de Nederlandse Arbeidsinspectie. "Alle rapporten van deze instanties zijn ook betrokken in het strafrechtelijk onderzoek", aldus het OM.
Na het ongeluk zijn drie deelonderzoeken gestart naar de rol van de producent en de leidinggevenden, laat het OM weten. De andere twee zijn afgerond en daarin wordt niemand vervolgd. Het gaat om de onderzoeken naar de toedracht van het ongeluk en of de werkgever voldoende had gedaan om het ongeval te voorkomen.
Stint-oprichter ziet rechtsgang met vertrouwen tegemoet
Stint-oprichter Edwin Renzen is blij dat vijf jaar na het fatale ongeluk met de elektrische bolderkar meer duidelijk zal worden over wat er die dag precies is voorgevallen.
Dat zegt hij in een reactie op het besluit van het Openbaar Ministerie om twee bedrijven en twee leidinggevenden te vervolgen die verantwoordelijk zijn voor de productie en verkoop van de Stint.
"We hebben altijd aan alle onderzoeken meegewerkt, inclusief het strafrechtelijk onderzoek", zegt Renzen, die ervan uitgaat dat hij een van de leidinggevenden is die vervolgd gaan worden. "Dat gaat nu een andere fase in. Het is fijn dat dit nu aan de rechtbank wordt voorgelegd en dat deze onafhankelijke partij naar de informatie gaat kijken. We zien de rechtsgang met vertrouwen tegemoet."
Renzen zegt desgevraagd nog niet inhoudelijk op het vervolgingsbesluit te kunnen reageren. Hij moet dat nog nader bestuderen.