In totaal werden vorig jaar 14,7 miljoen nieuwe auto’s verkocht. De daling was
de hoogste in vijftien jaar.

De terugval kwam vooral tot stand in de laatste maanden van 2008. In november
kelderden de verkopen met 25,8 procent en in december met 18,5 procent.

Nederland valt op in de cijfers. De daling over het gehele jaar is met 1,1
fors lager dan het gemiddelde. Maar in december liepen de verkopen met 19,1
procent terug, iets hoger dan het Europese gemiddelde.

General Motors
General Motors heeft het moeilijk. Opel/Vauxhall verkocht 14,7 procent minder
auto’s in Europa, Saab zelfs 23,2 procent. Hierdoor daalde het Amerikaanse
concern van de derde naar de vierde plek. Ford is nu nummer drie.

Het derde Amerikaanse automerk, Chrysler, is klein in Europa. Ook dat merk
heeft het zwaar met een terugval van liefst 22,5 procent.

De luxe Duitse merken deden het relatief goed met omzetdalingen beneden het
gemiddelde: BMW: -4,1 procent, Audi +0,1 procent. Mercedes noteerde wel een
bovengemiddelde daling met een min van 8 procent. Lexus moest veel terrein
prijsgeven met een dramatische daling van 25,7 procent.

Nissan plust
Boekte dan niemand verkoopstijgingen? Jawel, Nissan deed het uitstekend met
een plus van 8,7 procent. Jaguar zag de verkopen met 12,6 procent toenemen
en ook Dacia (6,2) en Smart (7,1) boekten een plus.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl