Vrijwel alle grote autofabrikanten zullen aanwezig zijn en nieuwe concepten en
modellen presenteren, variërend van de supersportauto Bugatti Veyron die
harder gaat dan 400 kilometer per uur, tot de elektrisch aangedreven
gezinsauto Opel Ampera.
Van Nederlandse bodem kan het publiek uitkijken naar de productieversie van de
exclusieve Spyker C8 Aileron, een sportauto waar een slordige 200.000 euro
voor moet worden neergeteld.
Hybride en elektrisch
Naast al dit brute geweld gaat de Autosalon groots uitpakken met een hal
speciaal ingericht voor fabrikanten die zich richten op ‘groene’
technologie, de Green Pavillion. Deze technologie moet leiden tot zuinigere
en milieuvriendelijkere auto’s.
"Iedereen heeft nu hybrides en elektrische auto’s in ontwikkeling. Deze
ontwikkeling is het laatste jaar in een stroomversnelling gekomen, mede door
de crisis”, aldus Paul de Waal, woordvoerder van branchevereniging Bovag.
Toch pakken zich al enige tijd zeer donkere wolken samen boven de autosector.
De Europese autoverkopen zakten door de verslechterende economie in januari
met meer dan een kwart in tot het laagste niveau in twintig jaar.
Crisis in de autobranche
Veel autoconcerns hebben wegens de sterk afgezwakte vraag hun productie
drastisch ingekrompen. Ook moesten grote autoconcerns zoals General Motors
(GM), Chrysler, Peugeot Citroën en Renault bij de staat aankloppen voor
financiële steun om het hoofd boven water te kunnen houden.
Door de crisis komen veel autoproducenten diep in de rode cijfers terecht. Ze
schrappen massaal banen om kosten te verlagen. Zo maakte GM onlangs nog
bekend wereldwijd 47.000 banen te schrappen, bij Renault verdwijnen
negenduizend banen en het Japanse Nissan zet 20.000 man op straat.
De Autosalon van Genève, die mondiaal als de belangrijkste tentoonstelling
geldt, vindt plaats van 5 tot en met 15 maart.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl