De afgelopen maanden kenmerkten zich vooral door ingestorte autoverkopen,
staatssteun, overnamespeculaties en een dreigend faillissement.

Bestverkochte merk
Het bedrijf kent een roerig bestaan. In Nederland was Opel meer dan 35 jaar
het bestverkochte merk. Maar in 2005 kreeg het merk een gevoelige tik. Opel
werd van de eerste plaats op de ranglijst van populairste auto’s verdrongen
door aartsrivaal Volkswagen.

Opel, bij velen vooral bekend door de oerdegelijke Kadett, slaagde er niet in
om de koppositie in de daaropvolgende jaren terug te winnen. In 2008 bezette
Opel de derde plek.

Naaimachines
De onderneming werd in 1862 in Rüsselsheim opgericht door Adam Opel, die begon
met de productie van naaimachines. Tientallen jaren later was het bedrijf
Europees marktleider. De productie werd uitgebreid met fietsen en
motorfietsen. Aan het einde van de negentiende eeuw werd de eerste auto
geproduceerd, een koets met een 1-cylindermotor.

Tijdens de Tweede Wereldoorlog produceerde Opel, toen onder controle van het
naziregime, vooral Blitz-vrachtwagens voor het leger en vliegtuigmotoren
voor de Luftwaffe. Tegelijkertijd maakte General Motors, dat Opel begin
jaren dertig inlijfde, in de Verenigde Staten enkel nog maar
oorlogsuitrusting voor de geallieerden.

Betrouwbaar en degelijk
Na de oorlog waren de Opels niet aan te slepen. Betrouwbare en degelijke
gezinsauto's zoals de Olympia, Record en Kadett vlogen de showrooms uit. Ook
de Ascona en de sportcoupé Manta gingen als zoete broodjes over de toonbank.

De Duitse degelijkheid leverde het merk echter ook het imago op van saai,
oubollig en burgerlijk, iets wat het merk altijd is blijven achtervolgen.
Daardoor lukte het de autobouwer uit Rüsselsheim nooit goed om door te
breken in het topsegment van de automarkt. 'Limousines' zoals de Senator en
Omega moesten het afleggen tegen statiger en duurdere topmodellen van BMW en
Mercedes.

Vooruitstrevend
Tegenwoordig slaan vooruitstrevende nieuwe modellen, bomvol technologische
hoogstandjes zoals de Insignia, weer goed aan bij het grote publiek. In 2011
lanceert het concern de elektrisch aangedreven Ampera, volgens Opel de auto
van de toekomst.

Opel telt ongeveer 50.000 medewerkers in Europa, waarvan de helft in Duitsland
in dienst zijn. Naast Duitsland heeft het bedrijf ook fabrieken in Spanje,
België, Groot-Brittannië en Polen. Het concern verkocht vorig jaar in Europa
ruim 1,4 miljoen auto's.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl