Het Amerikaanse General Motors (GM), eigenaar van Opel, waarschuwde al weken
dat de toekomst van de fabriek in gevaar is. Het concern wil in Europa
totaal achtduizend banen schrappen en de capaciteit met een vijfde
inkrimpen, maar had tot dusver niet definitief besloten waar dat zou
gebeuren.
Opel Astra’s
De grote fabriek in Antwerpen maakt nu vooral Opel Astra’s. Het plan was dat
er over enkele jaren een nieuwe SUV van de band zou rollen. Maar topman Nick
Reilly wil die SUV liever in Zuid-Korea laten maken door Daewoo. Volgens hem
kan de beoogde productie van SUV’s niet doorgaan wegens de ongekende crisis
en de overcapaciteit.
Vakbonden hadden woensdag al het terrein van de fabriek in Antwerpen
geblokkeerd. Geen enkele nieuwe auto kan de fabriek uit. De bonden deden dat
toen uit Duitsland geruchten kwamen over sluiting van de fabriek.
Overheidssteun
De Vlaamse premier Kris Peeters had GM eerder 500 miljoen euro overheidssteun
toegezegd. Die steun overtuigde het bedrijf kennelijk niet om in Antwerpen
te blijven. Het massaontslag is een enorme dreun voor de werkgelegenheid in
de Antwerpse regio.
General Motors maakt al sinds 1925 auto’s in Antwerpen. Aanvankelijk werden in
een oude abdij Chevrolets gemaakt, enkele jaren later kwamen daar ook Opels
bij. De fabriek maakte ook vrachtwagens van het merk Bedford en Amerikaanse
legertrucks. De laatste jaren leverde de lopende band hier Opelmodellen
zoals de Ascona, Kadett, Vectra’s en momenteel de Astra’s.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl