Slim sparen met airmiles bij je favoriete luchtvaartmaatschappij is wellicht de meest geaccepteerde manier om eens een business class-ticket te ‘verdienen’, maar uiteindelijk komt het ook vaak gewoon neer op je hoffelijkheid jegens het cabinepersoneel.
Een gebruiker op kennisuitwisselingssite Quora vroeg: ‘Waar let het cabinepersoneel op bij passagiers als ze het vliegtuig binnenstappen?‘ Zowel voormalige als huidige stewards en stewardessen gaven uitgebreid antwoord op de vraag.
Zo meldt Shreyras P, die voor vijf vliegmaatschappijen werkte, dat zij in een paar minuten de volgende dingen checkt:
- Welke kleding je draagt
- Wat voor tas je bij je hebt
- Of je alleen of samen reist
- Hoe geduldig je bent tijdens het opzoeken van je plaats
- Of je een weerbaar, gezond lijf hebt
- Of je gedronken hebt
- Of je een frequente reiziger bent – “Trust me, frequente reigzigers demonstreren hun ‘lidmaatschap’ niet met allerlei verfrommelde bagage-tags.”
- Welk boek of ander leesvoer je bij je hebt – “Als je een medisch blad leest dan weten we wie we moeten hebben voor eerste hulp.”
- Of je andere passagiers een handje helpt
- Of je zelf eten meebrengt of enkel wacht ‘op het gratis voedsel’
Kimberly Sullivan, een Amerikaanse stewardess vat het samen in vier zaken: “Kleding, lichaamstaal, vriendelijk of chagrijn.” Zij zegt dat ze aan iemands gedrag kan zien of ze vaker vliegen. “We kunnen zien of je ervaren bent in de manier waarop je het vliegtuig binnenstapt. Als je het gangpad blokkeert of tunnelvisie hebt, weten we: dat is een rookie.”
Maar je hoeft niet per se veel te vliegen om een extraatje te versieren bij de bemanning. Wees gewoon vriendelijk als je het vliegtuig binnenstapt: gedag zeggen, maak oogcontact en haal je oordopjes even uit je oren.