Teletekst is een fenomeen. Oorspronkelijk uitgevonden door de BBC om doven en
slechthorenden van ondertiteling te voorzien, groeide het uit tot dé
informatiebron in de huiskamer.

Met de opkomst van internet werd het medium meerdere malen dood verklaard.
Maar desondanks is het nog altijd springlevend. Met zo’n drie tot vier
miljoen dagelijkse gebruikers. Zelfs op internet trekt de website van
teletekst veel bezoek.

"Teletekst is laagdrempelig", verklaart Jaap Abarbanel het
succes. Hij is directielid bij het Nederlandse TSS, een belangrijke
leverancier van teletekstsystemen in Nederland en Europa. “Alle informatie,
van sport tot het weer, zit onder één navigatie. Een navigatie waar de
kijker aan gewend is geraakt.”

De teletekst van de NOS is het bekendst. Maar ook teletekst van commerciële
zenders en regionale omroepen wordt regelmatig geraadpleegd. En voor deze
twee laatste partijen kleeft er ook een commercieel belang aan.

“RTL en SBS verdienen veel met hun erotische advertenties”, zegt Abarbanel.
TSS levert onder meer systemen aan RTL en ProSieben Sat1, de eigenaar van
SBS.

Voor regionale omroepen is de erotiek geen advertentietrekker. “Eerder
de slager op de hoek”, zegt Arjen Holterman van RTV Noord. “Of een
plaatselijke school.” Op RTV Noord worden roosterwijzigingen van het
Fivelcollege in Delfzijl via teletekst doorgegeven. “De plaatselijke
voetbalclubs hebben ook een pagina.”

Deze regionale instellingen betalen daar voor. Niet veel. “Het is niet te
vergelijken met wat SBS krijgt voor een advertentie.” Maar alle beetjes
helpen bij regionale omroepen.

Tot voor kort zaten alle RTV’s bij TSS. Maar sinds een jaar zaagt het
Engelse Sysmedia aan die positie. De Britten hebben een lange geschiedenis
met teletekst. Zij ontwikkelden in 1974 het eerste systeem voor de BBC,
Ceefax. "RTV Utrecht, RTV Drenthe en RTV Noord zijn naar ons
overgestapt”, zegt Daimon Hall, sales manager van Sysmedia.

“Voor een deel is onze beslissing emotioneel”, legt Holterman uit. TSS sloot
een paar jaar geleden een overeenkomst met Omroep Reclame Nederland waaraan
alle regionale omroepen mee moesten doen. “Voor veel van ons voelde dat als
het inleveren van onafhankelijkheid”, zegt Holterman. “Maar wij bepalen
liever zelf wat er gebeurt.”

Maar er zijn ook financiële redenen. Het aanbod van Sysmedia was voor RTV
Noord veel gunstiger dan de aanbieding van TSS. “Minder duur, zonder
maandelijks terugkerende kosten. Het is het verschil tussen teletekst als
verliespost of niet.”

Volgens Holterman was Sysmedia veel gretiger om de regionale omroep te
binden. “Technologisch ontlopen ze elkaar weinig. Maar je merkt dat Sysmedia
teletekst belangrijk vindt. TSS behandelt het toch meer als een nichemarkt.”

De gulzigheid van het Britse bedrijf is deels terug te voeren op
ontwikkelingen op de thuismarkt. In Engeland dreigt teletekst langzaam uit
te sterven door de introductie van interactieve televisie. De set-top-box
maakt teletekst in toenemende mate overbodig. Vrijwel alle grote omroepen
stopten met de dienst. Waardoor Sysmedia gedwongen wordt naar het buitenland
te kijken.

Dat verklaart het gretige optreden in de Nederlandse markt. Het bedrijf
wil via de regionale omroepen de Nederlandse markt bestormen. “Wij willen
alle RTV’s in Nederland bedienen”, aldus Hall. Op dit moment zijn dat er
drie. Maar volgens Hall zal er snel nog eentje volgen.

En TSS? Abarbanel lijkt er niet erg mee te zitten. “Het is natuurlijk een hele
kleine markt. En op dit moment ligt onze focus eerder op interactieve
televisie.”

“Maar natuurlijk is het vervelend om een klant naar een ander te zien gaan.
Maar dat gebeurt andersom ook wel eens.”

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl