- Verzekeraar Achmea heeft in de woekerpolisaffaire een schikking van 60 miljoen euro getroffen met verschillende claimclubs.
- Consumenten die jaren terug te hoge kosten betaalden voor hun beleggingsverzekering bij Achmea, worden hiermee gecompenseerd.
- Verzekeraars ASR en NN Group sloten onlangs ook een deal met claimorganisaties.
- Lees ook: Forse klap voor aandeel NN na uitspraak rechter over woekerpolis – ook ASR daalt
Verzekeraar Achmea schikt de zogeheten woekerpolisaffaire voor tientallen miljoenen euro’s. Daardoor krijgen bijna 30.000 consumenten die jaren terug een beleggingsverzekering afsloten nog een vergoeding voor de te hoge kosten die bij hen in rekening zijn gebracht. De vergoedingen per polis variëren van enkele honderden euro’s tot meer dan 10.000 euro.
Met claimclubs Consumentenclaim, Woekerpolis.nl, Woekerpolisproces, Wakkerpolis en de Consumentenbond is een overeenkomst gesloten ter waarde van 60 miljoen euro. Met deze deal volgt Achmea rivalen ASR en NN Group die recent ook al schikten met de organisaties. Daarnaast zet de verzekeraar nog 25 miljoen euro opzij voor “schrijnende gevallen” die niet zijn aangesloten bij een van de belangenclubs.
De woekerpolisaffaire houdt de gemoederen in de financiële wereld al vele jaren bezig. In 2006 kwam aan het licht dat bij veel beleggingsverzekeringen veel te hoge kosten in rekening zijn gebracht vanaf de jaren negentig. Claimorganisaties proberen gedupeerden sindsdien te mobiliseren om schadevergoedingen los te krijgen bij verzekeraars.
Schikking voor woekerpolissen bij Achmea lager dan bij ASR en NN Group
De schikking bij Achmea pakt lager uit dan bij ASR en NN Group, die hiervoor beiden honderden miljoenen uittrokken. Maar onder die verzekeraars vielen als gevolg van eerdere overnames ook de eerder door Aegon en Delta Lloyd verkochte woekerpolissen. Bij Achmea gaat het alleen om beleggingsverzekeringen die in Nederland zijn verkocht via de merken Avéro Achmea, Centraal Beheer, FBTO, Interpolis en hun rechtsvoorgangers.
Achmea had in het verleden ook al veel klanten gecompenseerd. Volgens de verzekeraar telden die vergoedingen op tot 380 miljoen euro. Het concern zegt dat er met de nieuwe schikking definitief een punt kan worden gezet achter de lopende juridische procedure in het dossier. Bij de claimorganisaties klinkt die boodschap ook. "Ook dit boek kan nu eindelijk dicht. Dat geeft rust en genoegdoening", aldus de onderhandelaars.
De betrokken partijen werken de praktische uitvoering van de regeling komende maanden nog uit. Consumenten die een vergoeding kunnen verwachten ontvangen nog een bericht over wat de regeling precies voor hen betekent. Wanneer ten minste 90 procent van de gedupeerden instemt met hun voorstel, wordt de deal definitief.