De campagne van Donald Trump zat in het slop: een dure politieke campagne is ook voor de vastgoedmiljardair niet uit eigen portemonnee te betalen, en er kwam nauwelijks een cent binnen. Dat is nu veranderd.
Afgelopen maand zette het campagneteam van Trump vol in op kleine donaties, met onder meer e-mailcampagnes. Op zijn eigen website wordt gevraagd om kleine bedragen van tussen de 10 en 100 dollar te storten.
En dat had effect: het leverde 64 miljoen dollar op, zo meldt The New York Times op basis van cijfers van het team van Trump.
In totaal werd er 82 miljoen in de campagnekas van de Republikeinse presidentskandidaat gestort, maar iets minder dan de 90 miljoen van Hillary Clinton. Tot nu toe werd de campagne vooral betaald uit eigen zak, en de verkoop van petten en shirts met daarop de campagneslogans van Trump.
Grote donateurs zijn weg
De kleine donaties zijn uniek voor een Republikeinse presidentskandidaat, die het vaak van het grote geld moeten hebben. Mitt Romney, die vier jaar geleden namens de Republikeinen een gooi naar het presidentschap deed, haalde vijf maanden voor de verkiezingen bijvoorbeeld maar 19 miljoen dollar op met donaties van onder de 200 dollar.
Dat Trump zo snel kleine donaties weet binnen te krijgen, is ook te danken aan de Republikeinse partij. Die experimenteerde al met gerichte e-mails aan mogelijke donateurs. "De potentie van kleine donaties was er altijd al, maar we hadden niet de kandidaten om het te verzilveren", aldus Patrick Ruffini, een Republikeinse strateeg die geld ophaalde voor onder meer George W. Bush.
De kleine donaties zijn nu bovendien ook noodzakelijk: de grote donateurs, zoals de rijke zakenvrouw Meg Whitman uit California, zien niets in Trump. Whitman spekt de campagne van Trump dan ook niet, en heeft al aangekondigd dat ze voor Clinton zal stemmen.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl