Op eigen kracht behaalde supermarktketen Jumbo in de eerste helft van dit jaar 4 procent meer omzet, terwijl de markt als geheel met 2,4 procent groeide.
Jumbo is tevreden over het herstel bij La Place, de restaurantketen die eerder dit jaar werd overgenomen uit de failliete boedel van V&D. De vestigingen die sinds de doorstart de deuren weer hebben geopend, draaiden in de eerste jaarhelft 11 procent meer omzet dan een jaar eerder.
De eerste maanden na de doorstart stonden in het teken van de ontvlechting van La Place en V&D, zei financieel topman Ton van Veen van Jumbo dinsdag. Het supermarktbedrijf hoopt echter nog altijd veel filialen te kunnen heropenen die gevestigd waren in warenhuizen van de failliete keten.
Dat is wel afhankelijk van de komst van nieuwe hoofdbewoners van de betreffende winkelpanden. Daarover wordt onder meer gepraat met het Canadese Hudson’s Bay, dat op een aantal van die locaties winkels wil openen. Die gesprekken verlopen ,,constructief”, aldus Van Veen.
Wel omzet, geen winstcijfer Jumbo
Zelf wist Jumbo de verkopen in het eerste halfjaar met ruim 13 procent op te voeren tot bijna 3,6 miljard euro. Dat groeicijfer is nog wel vertekend doordat sommige winkels vorig jaar nog als C1000 door het leven gingen. Op eigen kracht behaalde Jumbo 4 procent meer omzet, terwijl de markt als geheel met 2,4 procent groeide.
Ook die cijfers stemmen Van Veen tevreden, net als de vooruitzichten voor de rest van het jaar. ,,Je ziet dat het consumentenvertrouwen weer aan het toenemen is'', zei hij. De winst houdt volgens de bestuurder ,,gelijke tred'', maar concrete cijfers daarover werden niet genoemd.
Jumbo investeert dit jaar in totaal 125 miljoen euro, met name in verbetering van zijn winkels. Tot dusver zijn er dertig in een nieuw jasje gestoken, en daar komen er volgens Van Veen in de tweede jaarhelft ,,zeker nog dertig'' bij.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl