In India knaagt een lokale producent van telefoons aan de poten van het machtige Samsung.

Slecht nieuws voor Samsung uit Azië. Eerder werd bekend dat Samsung zijn koppositie als verkoper van smartphones in China heeft verloren. Maar ook in India is het Zuid-Koreaanse bedrijf van de troon gestoten als grootste leverancier van mobiele telefoons.

Micromax verkoopt er méér

Het onderzoeksbureau Counterpoint Research meldt dat het Indiase bedrijf Micromax in de maanden mei en juli voor het eerst meer telefoons verkocht in India dan Samsung. Het marktaandeel van Micromax zou zijn gestegen van 14 procent in het vorige kwartaal naar 16,6 procent, vergeleken met 14 procent voor Samsung.

Let wel: deze cijfers gaan over de totale verkoop van mobiele telefoons. Kijken we alleen naar smartphones, dan leidt Samsung nog steeds in India. De Zuid-Koreanen hebben een kwart van de smartphonemarkt in handen, zes procent meer dan Micromax.

India topmarkt voor smartphones

India lijkt de smaak van smartphones te pakken te hebben gekregen: in het laatste kwartaal nam de verkoop daarvan met maar liefst 68 procent toe, terwijl de verkoop van traditionele mobiele telefoons met 16 procent afnamen.

Het land staat wereldwijd op plaats drie voor de verkopen van smartphones, na China en de Verenigde Staten. Dit jaar zullen er volgens Counterpoint 90 miljoen smartphones over de toonbank gaan. Toch maken 'normale' mobieltjes nog altijd 70 procent van de markt uit.

Nokia doet reputatie geen eer aan

Traditioneel doet Nokia het goed in dit soort ontwikkelende landen. Maar voor gewone mobieltjes moet Nokia dus Micromax voor laten gaan - Nokia heeft een marktaandeel van 15 procent. De Finnen - nu eigendom van Microsoft - kunnen hun smartphones evenmin goed kwijt - het marktaandeel in India is slechts 4,3 procent, volgens cijfers van Counterpoint.

Lokale producenten concurreren in India succesvol op prijs. Indiase producenten gebruiken goedkopere chips en laten hun telefoons in China en Taiwan maken, in plaats van in fabrieken te investeren. Zo houden ze de maakprijs laag.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl