- De Chinese autofabrikant Xpeng onderzoekt de mogelijkheden voor een productielocatie in Europa.
- Dat zegt topman He Xiaopeng tegen persbureau Bloomberg.
- Xpeng moet, net als andere automerken, sinds kort in de EU extra importheffingen betalen voor elektrische auto’s die uit Chinese fabrieken komen.
- Lees ook: Chinese automerken verkopen bijna de helft minder in Europa, na verhoging van importheffingen
De Chinese autofabrikant Xpeng onderzoekt de mogelijkheden voor een productielocatie in Europa, om zo extra invoerheffingen te ontlopen. Het bedrijf is pas begonnen met de zoektocht naar een geschikte plek binnen de Europese Unie, zegt topman He Xiaopeng in een interview met persbureau Bloomberg.
Xpeng moet in de EU extra importheffingen betalen van ruim 21 procent voor elektrische auto’s die uit Chinese fabrieken komen.
Het landenblok voerde onlangs nieuwe heffingen in voor stekkerauto’s uit China. Die zijn bedoeld als compensatie voor forse overheidssubsidies voor Chinese autofabrikanten, waarmee zij volgens Brussel een oneerlijk voordeel hebben ten opzichte van Europese concurrenten.
Volgens He zullen de “winsten uit bepaalde Europese landen dalen als gevolg van de hogere heffingen”.
Xpeng volgt het voorbeeld van andere Chinese autofabrikanten. Zo onderzoeken ook Zeekr, BYD en Chery Automobile de mogelijkheden om in Europa te produceren om de impact van de invoerheffingen te verkleinen.
Lees ook: De Xpeng G6 gaat het opnemen tegen de Tesla Model Y – zo ziet de Chinese SUV er in detail uit
Xpeng wil groot AI-datacenter bouwen in Europa
Xpeng is daarnaast van plan een groot datacenter in Europa op te zetten, zei He. De autofabrikant hoopt namelijk ook nieuwe toepassingen van kunstmatige intelligentie (AI) te ontwikkelen voor rijhulpsystemen in zijn auto's. Om die reden investeert Xpeng ook in de ontwikkeling van eigen chips, zegt de topman.
"Het verkopen van een miljoen door AI ondersteunde auto's per jaar zal een vereiste zijn voor die bedrijven die de komende tien jaar uiteindelijk als winnaars naar voren treden", zegt He. Hij denkt daarbij aan auto's die zich voor een groot deel zelf besturen en chauffeurs "gemiddeld minder dan een keer per dag hoeven aan te raken bij het forenzen".