Nu is Airbus de gelukkige, nadat Boeing in november 2011 al een opdracht binnensleepte voor 230 nieuwe toestellen. Die vliegtuigen, van het type 737, leverden de Amerikaanse fabrikant 22,4 miljard dollar op. De order zorgde voor veel verbazing binnen de luchtvaartwereld, omdat die uit het niets leek te komen. Lion Air’s vloot bestond op dat moment uit 65 toestellen.
In de nieuwe overeenkomst is opgenomen dat Airbus toestellen van het type A320 gaat leveren. Het gaat om zowel de reguliere als de nieuwe versies van het vliegtuig, dat geschikt is voor middellange afstanden. Het is de eerste keer dan Lion Air een order plaatst bij Airbus. Vorige week sloot Airbus ook al grote orders. Toen bestelden Lufthansa en Turkish Airlines respectievelijk 100 en 82 nieuwe A320’s.
Capaciteit
Lion Air wil de nieuwe vliegtuigen vooral gebruiken voor de toenemende vraag naar capaciteit op binnenlandse vluchten. De Aziatische regio geldt als de grootste groeisector binnen de internationale luchtvaart. De toenemende welvaart in het gebied zorgt ervoor dat steeds meer mensen met het vliegtuig reizen. Indonesië is een van de exponenten van die markt. Het land heeft ruim 1700 eilanden en de op drie na grootste bevolking ter wereld.
De maatschappij vliegt momenteel op meer dan 70 bestemmingen, waarvan slechts enkelen buiten de Indonesische landsgrenzen. Alhoewel Lion Air ook toestellen heeft die geschikt zijn voor langere afstanden, vliegt de maatschappij niet op Europese bestemmingen. Daar heeft de maatschappij geen toestemming voor, omdat ze niet kon voldoen aan de veiligheidseisen die zijn gesteld om te mogen vliegen op Europese luchthavens.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl