Aegon verkoopt naar eigen zeggen al sinds januari geen “polissen oude stijl”
meer. Volgens de woordvoerder van Aegon wil dit niet zeggen dat het allemaal
om ‘woekerpolissen’ ging. "Het overgrote deel van onze polissen blijft
binnen de Wabeke-norm. Een klein gedeelte niet, maar dat zijn wij aan het
oplossen."
Om welke het precies gaat en hoe hoog de kosten daarvan zijn, wil Aegon
niet zeggen.
Volgens de woordvoerder is het overigens niks nieuws dat Aegon ook producten
heeft verkocht met te hoge kosten. "Alle verzekeraars hebben
woekerpolissen", zegt hij. "Dat is hetzelfde als alle bakkers
verkopen brood."
Ombudsman Jan Wolter Wabeke van het klachteninstituut Kifid
stelde in maart dat verzekeraars compensatie moeten bieden, als ze bij
beleggingsverzekeringen kosten rekenen die hoger zijn dan 3,5 procent van
het rendement. Deze Wabeke-norm geldt sindsdien als een semi-officiële
maatstaf van het begrip woekerpolis.
Aegon kan zich in grote lijnen vinden in de Wabeke-norm, maar houdt een slag
om de arm. "Zit je tegen de 3,5 procent kosten aan, dan moet je dat
echt goed motiveren, bijvoorbeeld door garanties. Geef je die, dan mag je
wat hoger zitten", stelt de woordvoerder.
Aegon is daarover momenteel in gesprek met stichtingen
Woekerpolisclaim en Verliespolis over zijn beleggingspolissen. Als de
partijen eruit zijn, wordt dit aan consumenten die een dergelijke polis
hebben gecommuniceerd.
Wabeke hamert erop dat dit zo snel mogelijk gebeurt, maar in ieder geval voor
eind 2009. Volgens de Aegon-woordvoerder krijgen klanten automatisch
bericht.
Aegon heeft 1,3 miljoen beleggingspolissen uit staan. Daarmee is Aegon na
Achmea, Fortis en Delta Lloyd de vierde verzekeraar van Nederland.
Over het product Koersplan van Aegon is eind 2004 veel ophef geweest.
Toen is met ombudsman Jan Wolter Wabeke en vertegenwoordigers van
actievoerders een norm afgesproken volgens welke gedupeerden gecompenseerd
werden. "Sommigen kregen toen niks, anderen 8000 euro", vertelt de
woordvoerder.
"Daarna begon een kleine groep onder de noemer ‘Koersplan de weg kwijt’
een procedure. Die loopt nog steeds. Destijds ging het zowel om reparaties
met terugwerkende als met vooruitkijkende kracht. Daar was 250 miljoen euro
mee gemoeid."
Aegon verkoopt sinds 1 januari van dit jaar naar eigen zeggen alleen nog
nieuwe polissen uit de Verzekeren & Beleggen-lijn. Volgens de
woordvoerder blijven de kosten van deze nieuwe producten allemaal onder de 2
procent.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl