Ze bestaan al jaren, maar de verkopen van elektronische apparaten voor oogmassage stijgen plots in Azië. Volgens producenten heeft dat met het toegenomen smartphone- en tabletgebruik te maken.

In 2007 werden zal in Japan al als speciale gadget geintroduceerd. Apparaatjes die in twaalf minuten een elektronische oogmassage geven. Om vermoeide ogen tot rust te laten komen.

De oogmasseurs worden onder meer in Taiwan gefabriceerd. Jarenlang waren de verkopen stabiel, maar in de eerste helft van dit jaar schoot de afzet plots 30 procent omhoog, vertelt verkoopdirecteur Sun Shao-qu van het bedrijf OSIM International maandag aan zakenkrant The Wall Street Journal. “Wij denken dat mensen vaker last hebben van vermoeide ogen, omdat ze de hele dag naar schermpjes staren.”

Andere fabrikanten in Taiwan rapporteren ook afzetstijgingen van 30 tot 70 procent, en wijten dit aan het toegenomen smartphone- en tabletgebruik.  Volgens directeur Sun van OSIM kochten voorheen vooral moeders in Azië de apparaatjes voor hun kinderen, maar is het nu een apparaat dat steeds meer door kantoormedewerkers wordt gekocht.

    Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl