Oogcontact kan een nuttig wapen voor verkopers zijn, maar succes is niet gegarandeerd.

Dat meldt de Amerikaanse site voor ondernemers Inc, die zich baseert op observaties van Psyblog, een psychologiesite die dieper inging op het fenomeen oogcontact.

Mensen maken langer oogcontact met iemand als die alleen is, dan met eenzelfde persoon als die onderdeel is van een groep: 3 tot 5 seconden in een groep, versus 7 tot 10 seconden bij één-op-één contact. En wie praat, maakt minder oogcontact dan iemand die luistert.

Oogcontact overtuigt

Te weinig oogcontact is een valkuil voor verkopers die graag aan het woord zijn. Maar bedriegers blijken hier juist heel vaardig in te zijn: zij observeren nauwlettend of hun boodschap overkomt.

Maar ook eerlijke ondernemers zouden er goed aan doen meer oogcontact te maken. Het blijkt dat we onbewust mensen die veel oogcontact leggen, als intelligent beschouwen. En we associëren zo’n iemand eerder met kracht en leiderschapscapaciteiten. Daarnaast zijn we eerder geneigd de boodschap van de persoon in kwestie overtuigend te vinden.

Let op persoonlijke grenzen

Maar iemand die al te nadrukkelijk je in de ogen kijkt, kan 'eng' overkomen. Die grens tussen overtuigend en creepy kan uiteraard per persoon verschillen.

Bovendien kunnen ook cultuurverschillen een rol spelen bij acceptatie van oogcontact: in westerse landen stelt men dat contact veelal op prijs, in Aziatische landen veel minder. En in islamitische culturen heersen weer andere ongeschreven regels.

Oogcontact kan nuttig zijn, maar het lezen van andermans lichaamstaal in reactie daarop is minstens zo belangrijk.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl