Het werk hing jaren aan de muren van een huis in Cirencester in het graafschap
Gloucestershire. Philip Allwood van het veilinghuis Moore, Allen and
Innocent dacht dat het misschien een Rembrandt was. Maar de eigenaar van het
doek liet weten dat het portret al jaren geleden was onderzocht. De
conclusie was destijds dat het geen werk van de Hollandse meester was.
Het veilinghuis ging daarop te rade bij het Rijksmuseum in Amsterdam. Dat
verzekerde hem dat het wel om een schilderij uit de periode van Rembrandt
gaat, maar dat het "waarschijnlijk niet" door hem was geschilderd.
Maar op de veiling bleek daar anders over gedacht te worden. Daar leken
de bieders er van overtuigd te zijn dat het een originele Rembrandt was,
aldus Allwood. De koper wil anoniem blijven.
Ook het hoofd van de afdeling oude meesters van veilinghuis Sotheby’s
Nederland, Jan Six, stelt dat het hoogstwaarschijnlijk om een vroeg
zelfportret van Rembrandt gaat. "Ik heb er de afgelopen week nauwelijks
van geslapen."
In opdracht van een cliënt van Sotheby’s Engeland deed Six onderzoek naar het
schilderij. Hij stelt een vermelding van het werk gevonden te hebben in de
kunsthistorische literatuur. "In Iconographia Batava uit 1897 wordt het
genoemd als een verloren gegaan zelfportret."
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl