Volgens Merle Deterink, directeur van de Amsterdam International Fashion Week
(AIFW) is ontwerper Daryl van Wouw een goed voorbeeld van iemand die het
zowel creatief als zakelijk goed geregeld heeft. “Hij maakt dit soort
dingen;” Ze wijst naar een foto van een model met een jurk die gemaakt is
van een kluwe gekleurde plastic snoertjes.
“Deze jurk is niet bedoeld voor de verkoop, maar het is een samenwerking
tussen Van Wouw en Philips. De snoertjes zijn koptelefoontjes. Dat is dus
een samenwerking tussen een ontwerper en een groot bedrijf. Naast dit soort
kunststukken maakt hij ook een commerciële collectie. Hij produceert in
China en heeft in Amsterdam ook een eigen winkel waar zijn collectie te koop
is.”
Weinig kaas gegeten van ondernemen
Maar niet alle jonge modeontwerpers hebben kaas gegeten van ondernemen. Ze
zijn vooral bezig met de creatieve en weinig met de zakelijke kant van mode.
“Op de modeacademies wordt vooral aandacht besteed aan de creatieve
ontwikkeling van de ontwerpers. De tijd is beperkt dus er wordt vooral
gefocust op creativiteit” aldus Marije Hovestad, bij ondernemersnetwerk
Syntens verantwoordelijk voor mode.
Gat tussen creatie en commercie
“Het gat tussen creatie en commercie is le-vens-groot aanwezig”, vertelt HJ
Stuyling de Lange, lid van het managementteam commercial banking van Fortis
Bank Nederland, sponsor sinds 2004 en is sinds vorig jaar hoofdsponsor van
de AIFW. “Niet alleen hebben de creatieven te weinig besef hoe ze hun talent
commercieel kunnen gebruiken, maar ook de industrie is zich te weinig bewust
van het in Nederland aanwezige talent. Het is onze ambitie om dat gat te
dichten.”
Dat is de reden dat de AIFW dit jaar extra aandacht besteedt aan
ondernemerschap.
Masterclass
Tijdens de AIFW wordt er een masterclass georganiseerd waar de deelnemers,
allemaal modeontwerpers die al een tijdje voor zichzelf begonnen zijn, een
crashcourse ondernemen krijgen. Een greep uit de onderwerpen zijn
intellectueel eigendom, import-export, maatschappelijk verantwoord
ondernemen, fiscale kennis, logistiek en distributie. “Welke zakelijke
aspecten kom je tegen? Inschrijving bij de Kamer van Koophandel, wat is een
BTW-nummer, juridische inzichten, dat zijn onderwerpen die we gaan
behandelen”, aldus Hovestad.
Het tweede onderdeel op de agenda over ondernemen is een pitchmeeting. Hierbij
mogen de deelnemende modeontwerpers hun collectie presenteren aan een groep
inkopers, waaronder die van de Bijenkorf en de Bonneterie, agenten en
mogelijke investeerders. In een aantal bijeenkomsten vooraf zijn de
ontwerpers getraind in het geven van de pitches.
Geen grote zak met geld
Sinds Fortis Bank Nederland de hoofdsponsor is van de AIFW wordt er meer
aandacht besteed aan de financiële kant van de modewereld. Toch is het niet
de bedoeling dat de bank nu al deze beginnende mode-ondernemers gaat
financieren.
“Voor ontwerpers aan het begin van hun carrière is een zak geld niet het beste
wat je kunt geven. Het gaat erom dat ontwerpers aan de juiste partijen
kunnen laten zien dat ze interessant kunnen zijn voor het bedrijfsleven. Op
het moment dat ze orders binnenhalen en daadwerkelijk starten met hun
bedrijf, is het voor de bank makkelijker te financieren.” De rol van Fortis
Bank Nederland als sponsor van de fashion week is dan ook meer adviserend
dan financierend.
Partners zoeken
Deterink wil de rol die ondernemen speelt tijdens de AIFW uitbreiden: “We
gaan het programma verder verfijnen, meer partners zoeken om mee samen te
werken. Het probleem is voor iedereen in de modewereld herkenbaar. Daarom
moet er meer informatie gedeeld worden.”
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl