Iedere Martinair-piloot die met ontslag wordt geconfronteerd krijgt een vertrekpremie van een half miljoen euro gestort.
De totale kosten voor Martinair bedragen 56 miljoen euro als de eerste 110 piloten gedwongen de maatschappij moeten verlaten. Dit becijfert De Telegraaf op basis van een gesprek met directeur Marcel de Nooijer, schrijft Luchtvaartnieuws.nl.
De vergoeding komt neer op twee jaarsalarissen, met daarnaast nog een aanvulling op hun pensioenpremie. Moederbedrijf KLM heeft zich niet garant gesteld voor deze regeling van de vrachtdochter. Accountant Deloitte zet in de onlangs gepubliceerde jaarrekening van Martinair over 2013 vraagtekens bij de financiële haalbaarheid van dit plan. De behaalde winst is onvoldoende om het vertrek te financieren.
Martinair wil het bedrag van de ontslagronden desnoods betalen door financiering aan te trekken.
Alternatief plan
De ondernemingsraad heeft een alternatief plan ontwikkeld, waarbij wordt doorgevlogen met zes vrachtvliegtuigen. Deze toestellen zijn beschikbaar binnen de groep. Door ze weer in te zetten kunnen de piloten hun werk blijven doen. Hetgeen goedkoper is dan de piloten af te kopen en in de handen van de concurrenten in Turkije en het Midden Oosten te drijven.
Daarnaast is er voldoende uitstroom van piloten bij de de KLM de komende jaren, melden insiders aan Luchtvaartnieuws.nl , waardoor Martinair-piloten aan het werk kunnen blijven en er daarnaast zelfs instroom kan plaatsvinden vanuit de KLM Flight Academy.
Lees meer over Martinair bij Luchtvaartnieuws.nl.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl