- Als een medewerker ontslag neemt, wil je die als werkgever niet zomaar uitzwaaien.
- Het is verstandig een exitgesprek te plannen, schrijft hr-platform HR Praktijk.
- Het vertrek van een medewerker is een waardevolle kans op eerlijke feedback.
- Lees ook: Ontslaggolf bij Big Tech: in Europa genieten werknemers van bedrijven als Meta, Amazon en Twitter meer bescherming bij collectief ontslag
Wil je als werkgever nog tijd besteden aan een werknemer die heeft aangegeven te willen vertrekken? Ja, schrijft hr-platform HR Praktijk. Niet alleen wil je een fijne afsluiting op het dienstverband, het is ook een waardevolle kans op feedback en een mogelijkheid om signalen die je over het hoofd hebt gezien boven tafel te krijgen.
Plan dus een exitgesprek in voordat je iemand uitzwaait. Zeker als deze persoon de organisatie door en door kent, is dit dé kans om te leren. Streef naar een gesprek waarin alles is uitgesproken, zodat je zonder hard feelings uit elkaar kunt gaan.
Inhoudelijk kun je veel te weten komen over belangrijke punten als de werkzaamheden, de organisatie, het management, de cultuur en het salaris. Bijvoorbeeld door te vragen of de medewerker het gevoel heeft een eerlijk salaris te hebben ontvangen en wat deze vond van de communicatie op de afdeling.