Dat bevestigde president René de Groot van de VNV vrijdag.
De vakorganisaties willen dat de arbeids- en rusttijden van piloten en
ander boordpersoneel worden aangepast in de lijn van een Europese
verordering hierover. Ze voelen zich hierin gesterkt door de resultaten van
een onderzoek door TNO.
De aanpassingen komen neer op verbeteringen van het huidige
Arbeidstijdenbesluit voor Nederlands boordpersoneel, dat volgens De Groot
het slechtste is in Europa. De aanpassingen brengen voor de
vliegmaatschappijen extra kosten met zich mee, aldus de VNV-voorman.
De vakorganisaties staan lijnrecht tegenover de vertegenwoordigers van de vier
Nederlandse vliegmaatschappijen en de drie onafhankelijke deskundigen in de
commissie, aldus De Groot.
De maatschappijen en onafhankelijke leden koersen aan op handhaving van
de huidige situatie. Hun opstelling was reden voor de vakorganisaties om uit
de commissie te stappen. Zij hebben inmiddels een eigen advies opgesteld
voor Eurlings.
De huidige vliegtijd voor piloten van maximaal twaalf uur achtereen kan onder
bepaalde voorwaarden worden verlengd. Daarbij gaat het onder meer om de
omstandigheden waaronder piloten aan boord kunnen rusten. "Het maakt nogal
wat uit of je een stoel krijgt in de touristclass of in de businessclass",
lichtte De Groot toe.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl