Oudere generaties tussen de 50 en 80 jaar hebben online winkelen ontdekt tijdens de coronacrisis. Volgens vastgoedadviseur Colliers International wil een derde dit blijven doen als het virus is uitgewoed.
Daardoor komen er nog minder mensen in de winkelstraat. Dat heeft vooral gevolgen voor het winkelaanbod in middelgrote steden.
Colliers voorspelt dat in 2021 bijna één op de vijf winkels in middelgrote steden leeg komt te staan. Winkeliers richten zich liever op grootstedelijke locaties.
In middelgrote steden als Heerlen, Rijswijk, Lelystad, Almelo en Den Helder staan al veel winkels leeg, maar volgens vastgoedadviseur Colliers International dreigt binnenkort een echte kaalslag.
De reden? Oudere generaties tussen de 50 en 80 jaar hebben door de coronacrisis online winkelen ontdekt. En een derde wil dat blijven doen als het virus is uitgewoed.
“Dat is opvallend, omdat het juist de babyboomers en generatie X (de generatie geboren na de babyboomers, red.) zijn die eerder weinig online kochten’’, zegt Chris Lanting, hoofd winkelverhuur bij Colliers. “Nu ook deze groep van koopgedrag verandert, heeft dat grote gevolgen voor de winkelstraten in ons land.’’
Colliers voorspelt dat in 2021 bijna één op de vijf winkels in middelgrote steden leeg komt te staan. Winkeliers richten zich liever op grootstedelijke locaties waar genoeg winkelend publiek komt, zoals Amsterdam, Rotterdam, Groningen en Maastricht.
De modebranche staat onder zware druk
De verschuiving naar online winkelen tijdens de coronacrisis zet nog meer druk op de modebranche. Consumenten kochten voor de uitbraak van het virus al regelmatig kleding en schoenen via internet, nu geeft nog eens 13 procent aan dat vaker te hebben gedaan.
“Op basis van de verwachte omzetdaling in fysieke winkels is er ruim 100.000 vierkante meter minder ruimte nodig in de branche", zegt Lanting. "Dit staat gelijk aan de oppervlakte van alle winkels in de Arnhemse binnenstad samen."
Verder werden persoonlijke verzorging (+10 procent) en boeken en tijdschriften (+7 procent) vaker online aangeschaft, net als consumentenelektronica, artikelen voor dieren, huishoudelijke apparaten en huishoudelijke artikelen (stijging van 4,5 procent tot 6,5 procent).
Ook dat zal gevolgen hebben voor de winkelstraat, zegt Lanting. “Winkels die boeken en tijdschriften, huishoudelijke apparaten, elektronica en speelgoed verkopen, zitten ook te ruim in hun jasje. Daar is ongeveer 50.000 vierkante meter aan winkeloppervlak te veel van.”
Het is aan gemeenten om de leegstand structureel aan te pakken, aldus Lanting. "Gezien de economische situatie zullen vastgoedbeleggers minder snel initiatief nemen."
Opties zijn het clusteren van winkels en het ombouwen tot woningen. "Alleen zijn op veel plekken de makkelijkste functiewijzigingen en transformaties van leegstaande winkels al uitgevoerd", aldus Lanting. "Het gaat dus nu om stevigere ingrepen."
Lees meer over e-commerce:
- Waarom Primark kan en moet overleven zonder webshop – ultragoedkope bulkmode is alleen rendabel in de winkel
- Voor Amazon zijn we geen land, maar een ecosysteem – een glimlach is niet voldoende om Jeff Bezos te verslaan
- Als online supermarkt Picnic ergens start, kost dat concurrenten €40.000 omzet in 40 weken