Online winkelen is inmiddels helemaal ingeburgerd in Nederland. Maar tussen diverse leeftijdsgroepen zijn nog wel verschillen waarneembaar.
Het aantal mensen dat winkelt via internet neemt nog steeds toe, hoewel de forse groei van de afgelopen jaren er wel uit is.
Volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) deden vorig jaar 10,3 miljoen Nederlanders wel eens aankopen op internet, 0,4 procent meer vergeleken met een jaar eerder. Dat is 83 procent van het totaal aantal internetgebruikers.
Reizen, vakanties en accommodaties waren vorig jaar opnieuw de populairste internetaankopen, gevolgd door kleding en sportartikelen. Ook kaartjes voor evenementen, boeken en tijdschriften en spullen voor het huishouden worden veel via internet gekocht.
Het online winkelen is de laatste jaren hard gegroeid. In 2005 deden nog maar 5,9 miljoen Nederlanders aankopen op internet
Online winkelen: jong en oud
Kijk je naar de aankoopcategorieën dan worden vakanties, kleding, kaartjes voor evenementen en boeken het meest online gekocht.
Bij jongeren in de leeftijd van 12 tot 25 jaar is onder de frequente e-shoppers het kopen van kleding veruit het populairst, gevolgd door het online aanschaffen van kaartjes voor evenementen.
Voor 65-plussers is het boeken van reizen en vakanties de belangrijkste aankoopcategorie op internet, terwijl online kleding kopen bij deze leeftijdsgroep een stuk minder populair is.
(klik op grafiek voor uitvergroting)
Oeps! We konden je formulier niet vinden.
Bron: ANP/Z24
Lees ook
Altijd uitverkoop? Nee, wachten tot juni en juli loont voor schoenen en kleding
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl