Troostwijk Veilingen, een online veilinghuis voor bedrijfsinventarissen en onroerend goed, heeft een nieuwe investeerder gevonden om zijn positie in de Benelux en Europa te versterken. Z24 sprak met bestuursvoorzitter Ghislaine Duijmelings.
Van tractoren en bakkersovens tot papiermachines: Troostwijk Veilingen verkoopt jaarlijks zo’n 250 duizend kavels met 1.300 veilingen en 2 miljoen biedingen. Het online veilinghuis heeft zelf vestigingen en experts in zestien landen. Maandag meldde Troostwijk dat investeerder Hartenlust Group voor een niet nader genoemd bedrag een belang van ruim 30 procent heeft genomen.
Doel is de positie in de Benelux en in andere Europese landen verder te versterken en naast veilingen ook diensten als taxaties en advies uit te breiden. Vijf vragen aan bestuursvoorzitter Ghislaine Duijmelings (46), sinds augustus actief als chief executive officer.
Hoe gaat het met de omzet- en winstontwikkeling?
“Ik kan geen winstcijfers geven, maar we zijn goed winstgevend. Als je kijkt naar de zogenoemde hameromzet dan lag die afgelopen jaar ongeveer 200 miljoen euro.”
Wat merkt Troostwijk van de groei van het internetverkeer op smartphones?
"We zien zeker een stijgende trend van mobiel versus niet-mobiel. De mobiele app is tot nog toe zo'n 100 duizend keer gedownload en ongeveer 10 procent van de biedingen vindt plaats via de mobiele app. De app is vooral handig als je een paar kavels volgt. Je krijgt ook direct een bericht als er een andere bieding is. Bij grote kopers zie je wel dat ze de veilingen via andere kanalen dan smartphones volgen."
Bij veilingsites als Ebay vinden steeds meer transacties plaats via vaste prijzen in plaats van via het veilingmodel. Hoe zit bij bij Troostwijk Veilingen?
"Sites als Markplaats en Ebay zijn meer adverteerders-sites, geen echte veilingsites. Wij valideren de waarde van artikelen van te voren en stemmen de prijzen af met de verkopers. Tevens moet het een goede prijs zijn voor de koper. Daarnaast heb je de transparantie over de duur van de veiling: vooraf is duidelijk wanneer de sluitingstermijn is van de veiling, terwijl je daarvoor bij particuliere veilingen afhankelijk bent van de verkoper."
Waarom is versterking van het buitenlandse netwerk zo belangrijk?
"De kracht van ons model is dat wij voor bedrijfsartikelen internationaal kopers en verkopers bij elkaar kunnen brengen. Zo'n 60 procent van de omzet die we met Nederlandse veilingen maken wordt aan het buitenland verkocht. Dat is heel anders dan bij online marktplaatsen waar vooral particulieren actief zijn."
Zo'n 25 procent van de omzet komt uit via faillissementsveilingen op de markt. Wordt dat minder, nu de economie herstelt?
"De afname van het aantal faillissementen heeft inderdaad invloed, maar dat compenseren we op twee manieren: het sluiten van vestigingen, zoals onlangs bij Friesland Campina, zorgt voor nieuw aanbod en hetzelfde geldt voor stopzettingen. Bij dat laatste gaat het bijvoorbeeld om ondernemers die geen opvolger voor hun bedrijf kunnen vinden."
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl