- Online supermarkt Pieter Pot, die verpakkingsvrije producten levert, heeft 2,7 miljoen euro groeigeld opgehaald.
- Met de investering wil Pieter Pot versneld eigen potten introduceren voor efficiënter vervoer.
- Pieter Pot heeft inmiddels 30.000 mensen op de wachtlijst staan.
Pieter Pot is net als Picnic een online supermarkt, maar dan wel met een geheel eigen insteek: producten worden verpakkingsvrij in herbruikbare glazen potten bezorgd. Dat spreekt tot de verbeelding.
De startup heeft 3.000 klanten en telt een wachtlijst van inmiddels 30.000 mensen, meldt het bedrijf woensdag.
Om verder op te schalen heeft Pieter Pot een investering van 2,7 miljoen euro gekregen van financiers SHIFT Invest, Future Food Fund en het regionale investeringsfonds Innovation Quarter.
Pieter Pot heeft extra werkkapitaal nodig voor de uitbreiding, geeft mede-oprichter Jouri Schoemaker tegenover Sprout aan. Momenteel zijn er 80.000 weckpotten in omloop en dat aantal stijgt de komende maanden naar 100.000.
De online super wil ook een eigen pot ontwikkelen, zodat bezorger PostNL meer potten per rit kan vervoeren.
Klanten van Pieter Post bestellen elke drie tot vier weken
Voorlopig blijft Pieter Pot nog wel een nichespeler. Dit heeft uiteraard te maken met het kleinere assortiment dat geschikt is voor de gekozen distributiemethode.
De online supermarkt biedt nu vooral producten als koekjes, kruiden, ontbijtgranen, pasta en rijst aan. Bij de persoonlijke verzorging zitten in enkele gevallen producten van bijvoorbeeld Ecover-afwasmiddel in (recyclebare) plastic flessen.
Naast Ecover heeft Pieter Pot ook A-merken als Haribo en Heinz bereid gevonden om producten in circulaire verpakking aan te bieden.
Mede-oprichter Schoemaker geeft tegen Sprout aan dat klanten bij Pieter Pot eens in de drie tot vier weken bestellen, een wereld van verschil met Picnic of Albert Heijn waar klanten wekelijks en soms om dagbasis bestellen. "Qua impact is zo'n wachtlijst van 30.000 mensen groot, maar dat soort getallen zijn voor een partij als Picnic nog altijd heel niche."