In samenwerking met partners Edeka en Boni gaat websuper Picnic een eigen huismerk ontwikkelen.
Omdat bestellingen alleen online geplaatst worden zal het merk op een aantal punten verschillen van ‘normale’ merken.
Zo zal op de verpakkingen veel gebruikelijke informatie ontbreken, omdat bijvoorbeeld gewicht en voedingswaarde al in de Picnic-app staat.
Daarnaast wordt er speciaal gelet op een duurzame verpakking.
Onlinesuper Picnic gaat eigen producten ontwikkelen. Bijzonder aan het te ontwikkelen huismerk is dat de supermarkt bij de verpakking geen rekening hoeft te houden met hoe iets er in het schap uitziet.
Supermarktpartners Edeka en Boni gaan de websuper helpen bij de ontwikkeling van de producten, zo vertelt Picnic-topman Michiel Muller in een interview met vakblad Distrifood. Het gaat hierbij bijvoorbeeld om items als chips, conserven en keukenrolpapier.
Het huismerk van Picnic zal zich niet per se alleen op goedkope producten richten, laat Muller weten. “We bouwen een merk dat klanten fijn vinden en dat zowel topline- als goedkope producten kent.”
Bijzondere aandacht voor de verpakkingen
Picnic gaat speciaal letten op de duurzaamheid, door te kijken naar receptuur, verpakkingen en de hele supply chain. Het bedrijf zal beginnen bij producten waar nog veel te verbeteren is. Zo wordt bij chips nog altijd veel lucht vervoerd. Zo’n verpakking is voor de websuper met de kleine wagentjes niet erg efficiënt.
Omdat Picnic alleen online aanwezig is, moeten verpakkingen ook aan heel andere eisen voldoen. Daarom zal er bij het eigen merk speciaal worden gelet op hoe producten er in de app uit zien.
Hoeveel gram er ergens van in een zakje zit is minder noodzakelijke informatie voor de verpakking dan voor een 'gewone' supermarkt. Die informatie staat immers al in de app.
Picnic kan daarom volstaan met een aantrekkelijk design zonder deze afleidende informatie. Op de rug van de verpakking hoeft dan alleen maar de wettelijk voorgeschreven informatie gedrukt te worden.
Wanneer het Picnic-huismerk wordt gelanceerd, is nog niet duidelijk.