- Online supermarkt Crisp krijgt geen merkregistratie in Europa van het Europese merkenbureau EUIPO.
- De naam ‘crisp’ zou geen onderscheidend vermogen hebben.
- Op marketing- en mediaplatform Adformatie bespreekt medeoprichter Bas Kist van merkenbureau Chiever de gevolgen van de Europese uitspraak.
- Lees ook: Markt voor thuisbezorging stagneert: geen 50%, maar 5% groei in 2022
Bij online supermarkt Crisp staat Europese expansie hoog op de to-do list, maar het bedrijf kreeg onlangs een flinke domper te verwerken. Het Europese merkenbureau EUIPO wilde namelijk de merknaam ‘Crisp’ geen merkregistratie geven. De merknaam zou daarmee in Europa onbeschermd gebruikt mogen worden.
Medeoprichter Bas Kist van merkenbureau Bass kist analyseert in een blog op media- en marketingplatform Adformatie de gevolgen van de uitspraak.
Volgens het Europese merkenbureau refereert ‘crisp’ aan dingen als krokant, knapperig en pittig-zuur. Daarmee zou de merknaam geen onderscheidend vermogen hebben op producten die Crisp verkoopt met deze eigenschappen.
Volgens merkenexpert Kist gaat dit redelijk ver, als je kijkt op welke producten en diensten dit allemaal betrekking heeft volgens het Europese merkenbureau. Voor bijvoorbeeld vlees, kaas en nog een hele reeks aan producten en diensten is het merkwoord Crisp niet beschermd.