Van de Nederlanders die weleens online winkelen heeft de helft klachten. Mensen vinden het vooral vervelend dat pakketjes te laat worden bezorgd. Een derde klaagde hierover, zo heeft het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) uitgezocht op basis van onderzoek onder duizenden mensen.
Het gaat om een toename vergeleken met een paar jaar terug. In 2015 zei nog 40 procent problemen te hebben ervaren met onlineaankopen. Te late levering van de bestelde producten is een van de meest genoemde klachten onder online shoppers; een derde (34 procent) klaagde hierover. In 2015 was dat nog minder dan een kwart (23 procent).
Op de tweede en derde plaats van de meest genoemde klachten volgden technische problemen bij het bestellen of betalen (14 procent) en het ontvangen van verkeerde of beschadigde goederen (13 procent). In 2015 waren deze twee klachten met respectievelijk 12 en 9 procent iets minder genoemd.
Moeilijkheden bij het vinden van informatie over garantie, het indienen van een klacht en geen leveringen in Nederland werd genoemd door rond 8 procent. Het percentage slachtoffers van digitale koopfraude, omdat goederen of diensten niet werden geleverd, is nauwelijks veranderd.
Opmars online winkelen
Nederlanders kopen überhaupt steeds vaker en meer via internet. Dit jaar heeft ongeveer 79 procent van de twaalfplussers in het land, oftewel 11,8 miljoen mensen, iets online gekocht. Dat was vier jaar geleden nog 70 procent.
Online shoppers kochten in 2019 het vaakst kleding of sportartikelen (55 procent), reizen en vakanties (52 procent) en kaartjes voor evenementen (47 procent). Maaltijden bestellen bij een restaurant, fastfoodketen of een organisatie die maaltijden bezorgt, werd door 35 procent gedaan.
De grootste groei is te zien in de categorieën levensmiddelen, cosmetica of schoonmaak en huishoudelijke goederen en apparaten. Van alle goederen en diensten die online aangeschaft worden, is de verkoop van films of muziek en kaartjes voor evenementen het minst gestegen.
Mannen kopen vaker online en geven gemiddeld ook meer geld uit. Zo zei 10 procent van de mannen meer dan tien keer iets online te hebben gekocht in de drie maanden voorafgaand aan het onderzoek, tegen 8 procent van de vrouwen. Ook had 15 procent van de mannen en 9 procent van de vrouwen in die periode in totaal vijfhonderd euro of meer uitgegeven.
Zo’n 2,2 miljoen Nederlanders gaven aan in het jaar voorafgaande aan het onderzoek géén online aankopen gedaan te hebben. Vier op de vijf van hen gaven hiervoor als belangrijkste reden dat ze liever een echte winkel bezoeken, bijvoorbeeld om het product in het echt te zien.
Bijna drie op de tien waren bezorgd over de veiligheid en privacy en wilden geen creditcard- of persoonlijke gegevens afgeven. Ruim een kwart zei niet te weten hoe het moet.