We shoppen steeds meer online. En als we de cijfers mogen geloven, gaan we dat in de toekomst zeker niet minder doen.
Een en ander blijkt uit een studie van het Scandinavische onderzoeksbureau PostNord naar e-commerce in Europa.
In 2018 kochten zo’n 268 miljoen Europese consumenten online en besteedden ze daarbij een totaal bedrag van 198 miljard euro, een stijging van 17 miljard euro ten opzichte van het jaar daarvoor.
Hoewel de Nederlandse markt voor e-commerce tussen 2014 en 2018 met een relatief bescheiden 17 procent groeide, doen veel Nederlanders hun inkopen online. Ruim 12 miljoen consumenten shoppen van achter de computer, wat neerkomt op 91 procent van de bevolking tussen de 15 en 79 jaar.
Gemiddeld besteden Nederlanders 622 euro per persoon aan online verkopen per jaar, ietwat onder het Europese gemiddelde en natuurlijk weinig vergeleken met de 1.016 euro die de gemiddelde Brit jaarlijks stukslaat.
Leuk om te weten: we shoppen steeds meer met de mobiele telefoon. Wel 58 procent van de Nederlanders kocht het afgelopen jaar iets online via de telefoon of tablet. Vergeleken met 2017 is dat een stijging van 19 procent.
Nederland staat daarmee op de vijfde plaats wat betref aankopen via mobieltjes. In koploper Spanje shopt 71 procent met de telefoon, een stijging van 18 procent ten opzichte van 2017.
Online shoppen in het buitenland is favoriet...
Opmerkelijk is dat we steeds meer in het buitenland zijn gaan kopen: maar liefst 63 procent van de Nederlanders doet weleens een aankoop over de landsgrenzen heen - en 28 procent van ons doet dat minimaal viermaal per jaar. Daarmee zitten we net onder het Europees gemiddelde: twee derde van alle Europeanen koopt over de grenzen heen.
Waarom we zo graag in het buitenland kopen? Vanwege de lagere prijzen, zegt 61 procent van de ondervraagden; omdat het begeerde item niet in Nederland te krijgen is, zegt 24 procent; en nog eens een zelfde percentage van ons zoekt naar een specifiek merk.
Volgens de opstellers van het rapport is die buitenlandse oriëntatie een typisch generatiedingetje: vooral jonge consumenten - digital natives - zijn de motor achter de sterke internationalisering van de e-commerce.
...maar we willen de spullen wél graag snel geleverd hebben
Hoewel in de regel levering drie tot vijf dagen na het plaatsen van de bestelling als acceptabel wordt gezien, zijn Nederlanders wat ongedurig: 34 procent van de Nederlanders verwacht binnen 2 dagen een besteld item in handen te hebben.
Volgens de onderzoekers zijn we gewend aan die snelle levering doordat Nederland relatief klein, dichtbevolkt en centraal gelegen is, wat het logistieke proces aanzienlijk stroomlijnt.
We hechten dus veel waarde aan snelheid, maar zijn niet bereid om daar meer voor te betalen: slechts 20 procent van de Nederlanders wil meer te betalen voor een snellere levering.
...en retourneren ook heel veel
Niet alles naar wens of spijt van je aankoop? Binnen twee weken mag je je aankoop retourneren en heb je recht op restitutie van het aankoopbedrag.
Van dat recht maken we graag gebruik: samen met Duitsland is het retourpercentage van Nederland het hoogst in Europa. Dat is te zien in onderstaande grafiek, samengesteld door databureau Statista voor Business Insider.
Volgens de onderzoekers komt dat doordat we zo veel kleding en schoenen online bestellen. Maar ook doordat het een trend is om van een kledingstuk verschillende maten te bestellen en de niet passende exemplaren terug te sturen.
Zo kan het dus ook. Andere redenen waarom we spullen terugsturen zijn: teleurstelling over hoe producten er in het echt uitzien, of simpelweg dat we van gedachten zijn veranderd.
Wat je nog meer moet weten over de Nederlandse online markt
Wat zijn de meest gekochte items?
De grafiek hieronder toont het overzicht van meest gekochte items. De voorkeuren van Nederlanders liggen in lijn met Europese cijfers: meer dan de helft van de Europeanen koopt voornamelijk kleding en schoenen, gevolgd door consumentenelektronica en boeken.
Wat vinden Nederlanders belangrijk aan een webwinkel?
Allereerst duidelijke foto's en dito productinformatie, gevolgd door een helder kostenoverzicht inclusief verzendkosten. Daarna of de webtekst in de eigen taal is, snelle levering en lage prijs.