- Online kledingwinkel Zalando ziet voor dit jaar een scenario waarbij de omzet kan variëren tussen lichte krimp en lichte groei.
- Het bedrijf legt dit jaar de nadruk op kostenbesparingen om de operationele marge te verbeteren.
- Net als andere detailhandelaren moet Zalando navigeren in een economisch klimaat het hoge inflatie die de koopkracht van consumenten onder druk zet.
- Lees ook: Ook koopjesketen Action ontkomt niet aan prijsverhogingen, maar omzet groeit hard mede dankzij fleecedekens
De Duitse kledingwebwinkel Zalando heeft de omzet afgelopen jaar iets zien teruglopen en houdt voor dit jaar rekening met een bandbreedte voor de omzet die varieert van lichte krimp tot lichte groei.
De omzet kwam afgelopen jaar uit op 10,3 miljard euro, een fractie lager dan een jaar eerder. Voor dit jaar rekent Zalando op een omzetontwikkeling die varieert tussen minus 1 procent en plus vier procent.
De nettowinst ging hard omlaag, van 234,5 miljoen euro in 2021, tot 16,8 miljoen euro in 2022, zo werd dinsdag bekend.
Het concern kondigde vorige maand aan dat er honderden banen geschrapt worden om kosten te besparen. Ook gaf het bedrijf aan dat de marktomstandigheden “uitdagender” zijn geworden.
Zalando kijkt naar kostenefficiëntie om winstgevende groei te boeken
Net als andere webwinkels had Zalando de wind in de zeilen tijdens de coronapandemie, doordat consumenten noodgedwongen meer tijd thuis doorbrachten en er massaal online werd gewinkeld. Dat effect is nu echter grotendeels verdwenen.
De kledingwebwinkel zag het aantal actieve klanten vorig jaar wel groeien, met 6 procent tot 51 miljoen. "Het feit dat we ons klantenbestand konden blijven uitbreiden in de huidige economische omgeving, toont aan dat onze kernstrategie werkt", zegt Robert Gentz, directeur bij Zalando.
Hij verwacht dat de operationele winst dit jaar uitkomt tussen de 280 miljoen en 350 miljoen euro. Op die basis behaalde het concern vorig jaar een winst van 184,6 miljoen euro. "Om winstgevende groei in 2023 en daarna te garanderen, zal het bedrijf blijven werken aan het verbeteren van de marge, het vereenvoudigen van de organisatie en het selectief investeren gedurende de cyclus om te profiteren van groeikansen", stelt Gentz.