De Autoriteit Financiële Markten (AFM) heeft beleggersapp BUX een boete van 1,6 miljoen euro gegeven, omdat het bedrijf onder andere finfluencers betaalde voor het aanbrengen van klanten. Dat is verboden.

Finfluencers, een samentrekking van financial en influencer, zijn mensen die content over beleggen en financiële zaken verspreiden op sociale media en websites. De boete werd al op 18 november 2024 opgelegd. Maar de financiële waakhond heeft de straf nu pas naar buiten gebracht.

BUX, sinds vorig jaar eigendom van ABN AMRO, heeft het provisieverbod overtreden. Het bedrijf maakte gebruik van een ‘vriendenprogramma’ en een ‘affliliateprogramma’ om nieuwe klanten te trekken, zo valt te lezen in het boetebesluit van de AFM.

‘Gratis aandeel’ voor aanbrengen vriend

In het vriendenprogramma kregen bestaande klanten een ‘gratis aandeel’ voor het aanbrengen van een nieuwe klant. Dit kwam erop neer dat BUX geld stortte op de rekening van de bestaande klant en daarmee een aandeel voor de klant kocht.

De broker bepaalde dus ook welk aandeel werd gekocht, en mikte hierbij op in de BUX-app aangeboden aandelen met een waarde die tussen de 1 euro en 200 euro lag. In een mondelinge toelichting aan de AFM, gaf BUX aan dat de gemiddelde waarde in verschillende landen tussen de 3 euro en 15 euro lag. Uitzonderingen van aandelen van 200 euro zaten er ook bij.

BUX heeft met het vriendenprogramma bijna 21.000 nieuwe klanten geworven tussen 1 januari en 1 december 2022.

Vergoeding voor finfluencers bij BUX

In het affiliateprogramma werkte BUX samen met finfluencers en vergelijkingswebsites via affiliatemarketingbureaus. De finfluencers en websites ontvingen banners en trackinglinks waarmee ze bezoekers konden doorverwijzen naar BUX.

Bezoekers die daarop klikten werden doorgeleid naar een registratiepagina van BUX waarop de potentiële klant gegevens kon invullen. Na het opgeven van een volledige naam werd de bezoeker als lead geteld waarvoor het marketingbureau werd betaald. De bedragen liepen uiteen, maar in een voorbeeldcasus hield de finfluencer hier 30 euro aan over.

Als het hele proces werd doorlopen en een beleggingsrekening werd geopend, werd de bezoeker een nieuwe klant. Via het affiliateprogramma heeft BUX in 2022 in totaal 5.635 nieuwe klanten geworven (3.251 via finfluencers en 2.384 via vergelijkingswebsites) .

In december 2021 heeft de AFM beleggingsondernemingen erop gewezen dat het provisieverbod ook geldt voor vergoedingen aan finfluencers. De overtredingen van BUX kwamen eerder dat jaar aan het licht bij een 0-meting onder beleggingsondernemingen door de AFM , waarbij bedrijven een vragenlijst moesten invullen.

Uit de door BUX verstrekte informatie bleek dat de onlinebroker in strijd met het provisieverbod handelde.

BUX overweegt nog bodemprocedure

BUX laat in een persbericht weten dat het de aanbrengvergoedingen in april 2023 heeft beëindigd en dat ABN AMRO op de hoogte was van de discussie met de AFM, toen het in december 2023 de overname van de onlinebroker aankondigde.

Directeur Yorick Naeff van BUX zegt ook dat de vergoedingen uit de zak van het bedrijf kwamen en dat klanten niet zijn benadeeld. Tegenover persbureau ANP geeft Naeff aan dat de zaak voor de rechter is geweest, maar dat die geen reden zag om de straf in te trekken.

Volgens Naeff is er nog veel onduidelijk over de reikwijdte van het provisieverbod, waarmee de Nederlandse situatie verschilt van die van andere landen. BUX overweegt nog een bodemprocedure aan te spannen.

De AFM vindt aanbrengvergoedingen niet in het belang van klanten. "Het klantbelang moet bij beleggingsondernemingen altijd centraal staan", laat AFM-bestuurder Jos Heuvelman weten. "Daarom past het niet om aanbrengvergoedingen te betalen aan finfluencers. Dergelijke financiële prikkels zijn onwenselijk en slecht voor het vertrouwen in de sector."

LEES OOK: 4 risico’s die je loopt als je vertrouwt op finfluencers, volgens de AFM