Business Insider Nederland en radiostation Sublime bieden inspiratie en houden je op de hoogte van zakelijke oplossingen voor een mooiere wereld.

Dit zijn de belangrijkste punten van vandaag:

  • Picnic verkoop duurzaam biertje gebrouwen uit broodresten
  • Database geeft bedrijven inzicht in technologische kennis universiteiten
  • Groei van jonge vrouwelijke ondernemers


 
1. Picnic neemt duurzaam blond biertje op in assortiment

Online supermarkt Picnic gaat een duurzaam blond biertje verkopen waarvoor oud brood wordt gebruikt in het brouwproces. Het biertje heeft de naam ‘People & Planet’ gekregen. Dat meldt de vaksite Distrifood.

Het biertje is van de Britse brouwerij Toast Ale. Maar die wilde zijn bier uit milieu-overwegingen niet exporteren en besloot daarom in Nederland samen te werken met Brouwerij De Molen en Bakkerij Fuite. De bakkerij levert al brood voor Picnic en zet broodresten nu dus in voor het duurzame biertje.

2. Sciencefinder biedt inzicht in doorbraaktechnologie voor bedrijven

Goed nieuws voor bedrijven die snel willen weten wat de stand van zaken is bij technologisch onderzoek in Nederland. Nederlandse universiteiten hebben samen met onderzoeksbureau TNO en het platform Techleap een database gebouwd met meer dan 420 duizend publicaties en 120 duizend projecten. De database heet Sciencefinder en is nu toegankelijk voor het bedrijfsleven.

Ondernemingen die bezig zijn met bijvoorbeeld kunstmatige intelligentie kunnen via de database precies zien wat er per universiteit gebeurt op dit gebied. Hetzelfde geldt voor doorbraaktechnologieën zoals quantumcomputers en waterstof. De database moet de uitwisseling van technologische kennis tussen wetenschappers en ondernemers makkelijker te maken en zo de onderlinge kruisbestuiving bevorderen.

3. Meer vrouwelijke ondernemers: rolmodel blijft belangrijk

Nederland telt steeds meer vrouwelijke ondernemers. In de afgelopen vijf jaar is dat aantal met bijna 30 procent gestegen tot ruim 637 duizend vrouwen met een eigen bedrijf. Dit meldt De Telegraaf op basis van cijfers van de Kamer van Koophandel. Er is nog wel een weg te gaan om naar een evenwichtige situatie te komen. Nog altijd staat bij ruim twee derde van de bedrijven in Nederland een man aan het roer.

Onderneemster Eline Leising zegt tegen De Telegraaf dat het vooral belangrijk is dat er meer vrouwelijke rolmodellen komen, zodat jonge vrouwen het als vanzelfsprekend gaan ervaren dat ze zelf ook een bedrijf kunnen beginnen.

Ondernemers van de Vooruitgang is dagelijks om 17.30 uur en 18.30 uur te beluisteren op Sublime op 90.7 FM.

LEES OOK: Startup Wakuli verkoopt haar koffie niet in de supermarkt, dit is de reden