Business Insider Nederland en radiostation Sublime bieden inspiratie en houden je op de hoogte van zakelijke oplossingen voor een mooiere wereld.
Dit zijn de belangrijkste punten van vandaag:
- Shell en Gasunie investeren in Groningse waterstoffabriek
- Twentse startup LoCoMoGo scoort met crowdfunding
- Zalando mikt op Gen Z met tweedehands kleding
1. Grootste waterstoffabriek van Europa in Eemshaven
Goed nieuws voor Groningen! Shell en Gasunie, de belangrijkste bedrijven achter de aardgaswinning in de noordelijke provincie, nemen hun verantwoordelijkheid. De winning van aardgas wordt afgebouwd, maar daar komt wel iets voor terug. Donderdag kondigden Shell en de Gasunie aan in de Eemshaven de grootste waterstoffabriek van Europa te gaan bouwen. Die gaat gebruikmaken van stroom van een groot windpark voor de kust. Op die manier is het mogelijk om groene waterstof te produceren.
Waterstof heeft als voordeel dat deze energiedrager geen CO2 uitstoot. Het gaat wel om een project voor de langere termijn. De eerste windturbines kunnen vanaf 2027 stroom leveren voor de waterstoffabriek.
2. LoCoMoGo leert kinderen programmeren met speelgoedtrein
De Twentse startup LocCoMoGo was begin dit jaar één van de 50 uitverkoren Nederlandse bedrijven die aanwezig waren op de grote technologiebeurs CES in Las Vegas. Dat lijkt zijn vruchten af te werpen. Oprichter Kibet Kipkemoi van LocoMoGo wil de Nederlandse jeugd al vroeg computervaardigheden bijbrengen. Daarvoor heeft hij speelgoedtrein ontwikkeld die 4 tot 12 jarigen spelenderwijs leert programmeren.
Deze week is LoCoMoCo een crowdfundingcampagne gestart voor de eerste productieronde. Het doel van 10.000 euro was binnen één dag gehaald. De teller staat inmiddels op 30.000 euro.
3. Zalando speelt in vraag naar duurzamere kleding met platform voor tweedehands mode
Online kledingwinkel Zalando start dit najaar met een duurzaam initiatief: vanaf de herfst opent Zalando een apart platform voor tweedehands kleding. Dat maakte het bedrijf donderdag bekend. Zalando speelt hiermee speciaal in op de behoeften van jongeren.
Bij generatie Z, geboren aan het begin van deze eeuw, vindt 70 procent duurzaamheid belangrijk bij het kopen van kleding, zo blijkt uit een rapport van branche-organisatie InRetail. Het aanbieden van tweedehands kleding is één van de manieren waarop retailers kunnen inspelen op de wensen van jongere doelgroepen.
Ondernemers van de Vooruitgang is dagelijks om 17.30 uur en 18.30 uur te beluisteren op Sublime op 90.7 FM.