Business Insider Nederland en radiostation Sublime bieden inspiratie en houden je op de hoogte van zakelijke oplossingen voor een mooiere wereld.

Dit zijn de belangrijkste punten van vandaag:

  • Postillion Hotels maakt eindelijk weer winst sinds robot Michiel de reserveringen afhandelt
  • Nederland is één van de vijf landen waar Nespresso zijn slimme, knoploze koffiemachine test
  • Coronavirus leidt tot lokale industrieën en mensgedreven ondernemingen,  zegt toptrendwatcher Li Edelkoort

 

1. Postillion Hotels maakt eindelijk weer winst sinds robot Michiel de reserveringen afhandelt

Een robot die eerst nog geen mailtje kon lezen handelt nu moeiteloos de reserveringen af van Postillion Hotels. De keten die uit acht hotels en congrescentra bestaat, had eerst twaalf medewerkers in dienst die de boekingen niet op tijd verwerkt kregen. Dat kostte geld en klanten, vertelt de algemeen directeur van Postillion Hotels Erik-Jan Ginjaar tegen het Financieele Dagblad.

Sinds artificial intelligence Michiel zich over de reserveringen ontfermt maakt Postillion Hotels weer winst. Klanten krijgen binnen een half uur antwoord waar dat medewerkers 24 tot 48 uur kostte. Die medewerkers zijn nog steeds werkzaam bij Postillion maar kunnen zich nu met gasten bezighouden.

De robot was aanvankelijk helemaal niet zo intelligent en maakte volgens Ginjaar ‘domme fouten’. Net als een echt persoon moest Michiel worden ingewerkt. Begin 2018 kon hij nog geen e-mailtje lezen, maar nu weet hij die foutloos te beantwoorden.

2. Nederland is één van de vijf landen waar Nespresso zijn slimme, knoploze koffiemachine test

Nespresso heeft het koffiezetapparaat van de toekomst ontwikkeld en Nederland is één van de vijf landen waar die wordt getest, schrijft Marketing Tribune. Tot nu toe zijn er maar duizend exemplaren van de conceptmachine O gemaakt, die volgens Nespresso een voorloper is van een nieuwe generatie koffiesystemen. Het knoploze apparaat is aanstuurbaar met een app en kan het perfecte gepersonaliseerde kopje koffie te maken.

Uit de testfase moet blijken hoe gebruikers reageren op de nieuwe technologie. Nederland is één van de testlanden, omdat we wereldwijd in de top 5 van grootste koffiedrinkers staan. “Een kopje koffie zit ingebakken in onze cultuur, dus we gaan ervan uit deze machine veelvuldig getest gaat worden", zegt Erik van Houten, marketing director van Nespresso Nederland, tegen Marketing Tribune.

3. Coronavirus leidt tot lokale industrieën en mensgedreven ondernemingen,  zegt toptrendwatcher Li Edelkoort

De uitbraak van het coronavirus stort ons in een recessie maar kan de wereld ook ten goede veranderen. Dat zegt de Nederlandse Li Edelkoort, die geldt als één van de meest invloedrijke trendwatchers ter wereld, tegen design magazine Dezeen.

Door de uitbraak is volgens haar een ‘consumptie quarantaine’ ontstaan. Mensen zijn dingen gaan waarderen die ze al hebben en nemen genoegen met minder. Daarnaast hebben grote bedrijven hun productie gestaakt of afgeremd. Foto’s bewezen hoe schoon de lucht boven China daarvan werd en Edelkoort verwacht dat dit fenomeen zich op grotere schaal gaat voordoen.

Lokale industrieën en initiatieven die op mensen drijven, kunnen hierdoor aan kracht inwinnen. Edelkoort voorspelt The Age of Amateur met de opkomst van ruilsystemen, boerenmarkten en doe-het-zelf-producten. Ze hoopt zelfs dat een nieuw economisch systeem ontstaat met meer respect voor menselijke arbeid en arbeidsomstandigheden.

Ondernemers van de Vooruitgang is dagelijks om 17.30 uur en 18.30 uur te beluisteren op Sublime op 90.7 FM.

LEES OOK: Als Tesla niet snel beter wordt in massaproductie, dan heeft Elon Musk een groot probleem – ook General Motors zit in de achtervolging