"Laat je vooral niet afschrikken door al die mensen die melden dat ze
koffie gaan drinken of moeten poepen. Die zijn er ook, maar je kan ook heel
veel nuttigs met sociale netwerken als Twitter en Linkedin. Vijf van mijn
tien laatste opdrachten heb ik via mijn sociale netwerken gekregen",
vertelt interim-projectmanager Gerrit Heijkoop.
Heijkoop spreekt woensdag 28 april op de bijeenkomst Groeien met Sociale
Netwerken, georganiseerd door innovatienetwerk Syntens, Kamer van Koophandel
(KvK) Amsterdam, MKB Amsterdam en de Amsterdamse Innovatie Motor. De
deelnemers aan de workshop knikken instemmend.
Tijdrovend
"Maar kost je dat dan niet heel veel tijd, al dat genetwerk?",
vraagt een deelneemster. "Het bespaart me juist heel veel tijd",
antwoord Heijkoop. "Maar het duurt wel even. Eerst moet je tijd
investeren, kijken wie voor jou interessant zijn en af en toe reageren, dan
moet je afbakenen, kijken wat voor jou interessant is. Pas daarna kom je op
een punt dat het je iets gaat opleveren." Naar eigen zeggen is Heijkoop
per dag anderhalf uur kwijt aan zijn sociale netwerken.
Heijkoop geeft een voorbeeld: "Ik was bezig met een nieuw idee en wilde
daarover sparren met iemand die ervaring had met grote festivals. Die
hulpvraag heb ik op Twitter gezet, binnen een dag had ik vijf reacties en
twee dagen later zat ik aan tafel bij de organisator van een groot festival."
Nieuwe klanten
Spreker Sibren van der Burgt heeft eveneens goede ervaringen met sociale
netwerken. "Ik ben ontwerper, maar wilde ook als inspirator aan de
slag. Daar heb ik over geblogt en die post op Twitter gezet. Ik heb mijn
netwerk gevraagd om mij te helpen in die ambitie. Via via word ik nu steeds
vaker gevraagd. Ook deze workshop heb ik via mijn online netwerk geregeld."
Hoe mooi de succesverhalen ook zijn, de aanwezige zelfstandigen zijn nog wat
huiverig. "Ik voel nog vooral weerstand. Ik weet dat ik er wat mee zou
kunnen, maar wat, dat zou ik echt nog niet weten. Ik heb wel een
Linkedin-account, en ik zou ook wel willen twitteren als ik dit allemaal hoor",
zegt personal coach Lydia Pont.
Geen idee
"Dat is precies wat veel mensen denken", vertelt Syntens-medewerker
Annewies Kuipers. "Ondernemers weten dat ze er iets mee moeten, maar
hebben geen idee wat. We weten niet hoeveel ondernemers er al gebruik maken
van sociale netwerken, maar de belangstelling die er is voor deze workshops
laat zien dat er een enorme behoefte aan informatie is. Vandaag willen we
een paar van de mogelijkheden laten zien."
In de Verenigde Staten bestudeerde onderzoeksbureau Hubspot de effectiviteit
van Twitter en bloggen voor het mkb. Uit die cijfers blijkt dat het voor
ondernemers loont om daar tijd in te steken. Zelfstandigen met honderd tot
vijfhonderd volgers op Twitter, kregen per maand 146 procent meer leads -
interessante zakelijke contacten - dan bedrijven met 21 tot honderd volgers.
Boven de vijfhonderd stabiliseerde het aantal leads.
De goede resultaten van twitterende bedrijven zijn mede toe te schrijven aan
een betere Google-ranking. Google indexeert ook tweets - Twitter-berichten -
, en een actieve Twitter-account komt de vindbaarheid in de resultaten van
de zoekmachine ten goede.
Commerciële doeleinden
Ook in Nederland zijn ondernemers die sociale media gebruiken, tevreden over
het effect. In opdracht van de Social Media Professionals Association deed
bureau Ruigrok onderzoek naar het gebruik daarvan voor commerciële
doeleinden. Van de 277 ondervraagden noemde ruim de helft (53 procent) de
inzet van sociale media zeer succesvol. Bijna twee derde van de
ondervraagden zegt dat de inzet van sociale media een positief effect had op
de merkreputatie en bijna de helft meldde een positief effect op koopgedrag.
Niemand meldde een negatief effect.
Voor beginnende twitterende ondernemers heeft Kristian Esser van nieuwe media
strategiebureau Mr.Harder nog wel een tip: "Sociale media zijn een
ideale manier om je klanten te leren kennen. Begin eerst eens met luisteren
naar wat je cliënten zeggen."
Lees ook:
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl