De onderzoekers vroegen eigenaars van bedrijven uit al die MKB-sectoren naar
hun energieverbruik, en hoe ze dachten over verduurzaming van dat verbruik.

Daaruit bleek dat verlichting veruit de meest voor de hand liggende post is
waarop de ondernemers kunnen besparen.

Op zich is dat ook logisch: na verwarming, goed voor 45 procent van het
energieverbruik, is verlichting de grootste post op de energierekening van
de gemiddelde MKB’er.

Natuurlijk zit er afhankelijk van het soort bedrijf enige variatie in de
cijfers – de levensmiddelenbranche verbruikt bijvoorbeeld procentueel heel
veel energie aan koeling – maar gemiddeld is verlichting met 18 procent de
op één na grootste post. Dus daar valt veel te halen.

Zuinigere lampen
Ondernemers verwachten ongeveer een kwart te kunnen besparen op hun
verlichtingskosten – meer dan op hun verwarmingskosten, waar ze denken
ongeveer 20 procent op te kunnen besparen. Een kleine groep denkt zelfs de
verlichtingskosten met driekwart te kunnen reduceren door zuinigere
verlichting te gebruiken.

Ondernemers kunnen overigens zelf testen of ze kunnen besparen. Doe
hier de scan.

Eén op de zes ondervraagde bedrijven is op dit moment actief bezig zijn
energiekosten terug te brengen. Ruim een derde van die groep, doet dat door
zuinigere lampen te gebruiken, zoals LED-lampen, spaarlampen of TL-balken.
Daarna volgt het isoleren van daken, vloeren en muren (18 procent) of het
gebruiken van een energiezuinige ketel (10 procent).

Crisis
Veel bedrijven staan best open voor het verduurzamen van hun energie, al
hebben investeringen op dat vlak vanwege de crisis niet de hoogste
prioriteit. De meeste bedrijven willen ook niet per se vanwege het milieu
hun energieverbruik verduurzamen, maar vooral vanwege de kans om de
variabele kosten te verlagen. Ook de terugverdientijd van mogelijke duurzame
investeringen is voor bijna de helft van de respondenten een belangrijke
factor.

Duurzaamheid zit hem voor het MKB vooral in het besparen op het
energieverbruik, niet zozeer in het zelf opwekken van alternatieve energie
via bijvoorbeeld zonnepanelen. Ruim een derde van de bedrijven is nog wel in
meer of mindere mate geïnteresseerd in het verduurzamen van de geleverde
energie, door bijvoorbeeld groene stroom te gebruiken. Maar ook daar spelen
kostenoverwegingen mee. Kortom, het MKB wil best besparen op energie, maar
vooral omdat dat een lagere energierekening kan opleveren.

Bron: Rapport
Essent MCO MKB Duurzame Energie

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl