Volvo is onder ondernemers het populairste merk zo blijkt uit een enquête
onder 600 ondernemers en beslissers door onderzoeksbureau DVJ Insights in
opdracht van Z24.nl.
Van de ondervraagde ondernemers die meededen (directeur grootaandeelshouders
en zzp’ers) aan het onderzoek rijdt 11 procent in een Volvo. Dat is
opvallend veel; het marktaandeel van het van oorsprong Zweedse merk is in
Nederland als geheel nog geen vier procent. BMW is ook erg populair onder
ondernemers .
De merkvoorkeur van mkb’ers en zelfstandigen wijkt dus sterk af van de
doorsnee Nederlander die, afgaande op de meest recente
cijfers van de RAI-vereniging, het liefst rijdt de gemiddelde
Nederlander het liefst in een Volkswagen, gevolgd door Ford, Peugeot,
Renault of Kia.
Merkvoorkeur ondernemers
Ondernemers leasen bijna niet
Hoewel het vaak financieel gunstig is om een auto op naam van het bedrijf aan
te schaffen vanwege de mogelijkheid het aanschafbedrag in enkele jaren af te
kunnen schrijven, kiezen ondernemers er in bijna de helft van de gevallen
voor hun auto op naam van de zaak te zetten.
Leasen is niet populair, ondanks het feit dat er steeds meer leasebedrijven
zijn die mikken op mkb'ers en zzp'ers.
{"dataSourceUrl":"//docs.google.com/a/z24.nl/spreadsheet/tq?key=0An71Op4XkoFMdGdPSUt4WmwwQXNxcUxuMHJmVlFqQkE&transpose=0&headers=0&range=B87%3AC89&gid=1&pub=1","options":{"titleTextStyle":{"bold":true,"color":"#000","fontSize":"14"},"legendTextStyle":{"bold":true,"color":"#222","fontSize":"13"},"animation":{"duration":500},"backgroundColor":{"fill":"#faf4ed"},"colors":["#3366CC","#DC3912","#FF9900","#109618","#990099","#0099C6","#DD4477","#66AA00","#B82E2E","#316395","#994499","#22AA99","#AAAA11","#6633CC","#E67300","#8B0707","#651067","#329262","#5574A6","#3B3EAC","#B77322","#16D620","#B91383","#F4359E","#9C5935","#A9C413","#2A778D","#668D1C","#BEA413","#0C5922","#743411"],"width":450,"is3D":false,"hAxis":{"useFormatFromData":true,"title":"Horizontal axis title","minValue":null,"viewWindow":{"min":null,"max":null},"maxValue":null},"vAxes":[{"useFormatFromData":true,"title":"Left vertical axis title","minValue":null,"viewWindow":{"min":null,"max":null},"maxValue":null},{"useFormatFromData":true,"minValue":null,"viewWindow":{"min":null,"max":null},"maxValue":null}],"pieHole":0,"title":"Van wie is de auto van de ondernemer?","booleanRole":"certainty","height":236,"legend":"labeled"},"state":{},"view":{},"isDefaultVisualization":true,"chartType":"PieChart","chartName":"Chart 6"}
Bijtelling voor ondernemer geen groot issue
Onder leaserijders is bijtelling een belangrijke factor bij het bepalen welke
auto er wordt uitgekozen. Dat blijkt niet alleen uit de antwoorden van
leaserijders in ons onderzoek, maar ook maand op maand weer uit de
verkoopcijfers van de Bovag.
Auto's met veertien procent bijtelling zoals de Renault Megane en de Ford
Focus domineren al maanden de top tien verkochte auto's.
Voor ondernemers is bijtelling echter geen groot issue. Dat is natuurlijk mede
vanwege het grote aantal van hen dat zakelijke kilometers in de gezinsauto
aflegt.
Maar een andere factor is dat veel ondernemers met een auto van de zaak ervoor
zorgen dat ze minder dan 500 km privé rijden waardoor bijtelling geen issue
is.
Leaserijder hecht wel aan bijtelling en droomt van BMW
De leaserijders in het onderzoek, zowel de ondernemers als degenen in
loondienst, zien bijtelling echter wel als een belangrijk issue. Tweederde
noemt het bijtellingspercentage belangrijk of zelfs zeer belangrijk bij de
keuze van de leaseauto. Wat dat betreft blijkt de financiële prikkel van de
overheid behoorlijk effectief.
Leaserijders uit het onderzoek blijken in tegenstelling tot wat je zou
verwachten afgaande op de klachten bij het koffieautomaat hoort, nog
behoorlijk wat invloed en vrijheid te hebben wat betreft hun autokeuze.
Slechts 12 procent kreeg een auto uit het bestaande wagenpark toegewezen, 9
procent moest kiezen uit enkele merken, maar de rest was binnen bepaalde
grenzen vrij te bepalen waarin men rijdt. Meer dan de helft mocht zelfs een
duurdere auto leasen dan het standaard leasebedrag. Dat mocht na overleg bij
15 procent of zolang men het verschil maar zelf betaalde bij 43 procent.
Gevraagd naar de gedroomde leasebak, kwam BMW glorieus als eerste uit de bus.
Wel opvallend was dat degenen die daadwerkelijk een BMW leasden, aangaven
dat merk privé niet snel zouden komen. De reden was simpelweg de relatief
hoge prijs.
Merkentrouw
Volvo en BMW kennen de grootste merkentrouw onder de respondenten,
respectievelijk 94 en 97 procent zou weer voor één van de twee merken kiezen
bij de aanschaf van een volgende auto.
Merken als Volkswagen en Ford hebben iets minder trouwe rijders met
percentages van 78 en 79 die trouw blijven bij een volgende auto. Van de
niet-premium merken scoort Toyota met 88 procent erg hoog al het gaat om
merkentrouw..
Slecht scoort Renault; 65 procent van de Renaultrijders zegt de volgende keer
weer een Renault te willen kopen. Grote punt bij dit merk is de geringe
betrouwbaarheid. Het zijn dan vooral ook de mensen die een Franse auto privé
rijden en zelf de rekening van de garage moeten betalen die minder tevreden
zijn.
Relatief laag scoort ook Audi, althans voor een Duits premiummerk. Slechts 79
procent van de Audirijders blijft het merk in principe trouw bij de aanschaf
van een volgend voertuig. Dat is een vergelijkbaar percentage als onder
Ford- of Opelrijders.
Een veel lager percentage in elk geval dan onder BMW en Mercedes-rijders
(respectievelijk 97 en 91 procent), de traditionele concurrenten van Audi.
Net als BMW zijn mensen die een Audi leasen of op de zaak hebben staan, niet
van plan hetzelfde merk in privé aan te schaffen. Bij Audi zou zelfs
tweederde dat niet doen. De reden is weer de prijs.
Lees ook:
Download de gratis rekentool Auto
van de zaak of in privé? op Z24 Tools
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl