Ondernemers die het nodige kapitaal willen ophalen, moeten zich wellicht op het strijdtoneel begeven met een pitch.

De Amerikaanse Alison Alvarez heeft met haar bedrijf  inmiddels vier pitch-competities gewonnen, waarbij ze onder meer ruim 100.000 dollar in de wacht sleepte.

Inmiddels is Alvarez gepokt en gemazeld op dit terrein. Dit zijn haar tips om je kansen te vergroten in een pitch-competitie.

Je hebt een fantastisch business-idee, maar moet nog aan het nodige startkapitaal komen. “Vaak hoor je over de ‘vrienden- en -familieronde’. Maar als je die niet hebt, wat doe je dan?”, zegt de Amerikaanse Alison Alvarez in Inc. Magazine.

Alvarez is de medeoprichter van het in de Verenigde Staten gevestigde BlastPoint, dat bedrijven helpt bij het analyseren van klantenlijsten voor salesdoeleinden. 

Samen met haar compagnon besloot ze het bedrijf te pitchen op wedstrijden. Ze vergeleek dit met een beursaanvraag voor haar studie, iets waar ze als student expert in was geworden. 

In de afgelopen vier jaar hebben de ondernemers vier competities gewonnen waarbij ze prijzen in de wacht sleepten die varieerden van 2.000 dollar in de GSV Labs Al Pitch-competitie in 2020, tot 160.000 dollar in de UpPrize in 2017.

“We zijn er heel goed in geworden om op deze manier geld binnen te halen voor basisdingen", vertelt Alvarez.  “We hebben een printer nodig, laten naar een pitch-wedstrijd gaan.”

Het grote voordeel van pitch-wedstrijden is volgens haar dat daar investeerders opduiken. “Wat dat betreft gaat het niet alleen om het geld, maar ook om het vergroten van je netwerk.”

Ook in Nederland kun je geld ophalen via pitch-wedstrijden. Denk aan Dragons' Den dat wordt uitgezonden op NPO 2. Daar pitchen beginnende ondernemers hun bedrijf steeds aan dezelfde vijf investeerders die zelf succes hebben geboekt in de zakenwereld.

Hier weet je van tevoren niet wie overstag gaat, hoeveel wordt geïnvesteerd en wat de investeerders daarvoor terug willen. Bij de Young Business Award werkt het anders. Startups en scale-ups die deelnemen aan deze pitch-competitie kunnen 15.000 euro winnen. 

Alvarez, die inmiddels gepokt en gemazeld is in pitch-competities, geeft in Inc. Magazine een aantal tips, voor ondernemers die zich ook op het strijdtoneel willen begeven.


1. Vraag naar de juryrichtlijnen

Organisatoren van de pitch-competities proberen het zo makkelijk mogelijk te maken voor de juryleden die vaak high profile en druk zijn, schrijft Inc. Magazine. Om hun kostbare tijd te besparen, krijgen ze vaak scoringsrubrieken voorgeschoteld. Dat zijn handleidingen die uitleggen hoe de bedrijfsactiviteiten in verschillende categorieën kunnen worden gewogen. 

“Het kan geen kwaad om naar deze juryrichtlijnen te vragen”, zegt Alvarez. “Zo weet je waar je aan moet voldoen en kun je je presentatie hierop afstemmen.”


2. Liever een klein verhaal uit de praktijk dan alleen een groot, vaag idee

“Als je kan zeggen dat je één persoon hebt geholpen om 100 of 1.000 dollar te besparen, dan heeft dat meer impact dan dat je alleen zegt: ‘Potentieel kunnen we mensen samen miljoenen dollars helpen te besparen’”, stelt Alvarez.

Zelf gebruikt ze daadwerkelijke cijfers en soms ook een foto van de opdrachtgever.

3. Bedenk een haakje dat beklijft bij de jury

Ook al scoor je op alle onderdelen goed, het kan zijn dat je pitch opgaat in de massa en je niet komt bovendrijven bij de juryleden. “Weet dat je deel uitmaakt van een heel grote groep mensen. Misschien heb je geluk als de juryleden één ding over je herinneren”, zegt Alvarez. 

Daarom raadt ze aan om iets krachtigs en gedenkwaardigs te bedenken, dat je in het begin, het midden en aan het einde van de presentatie naar voren laat komen. “Je weet nooit of juryleden worden afgeleid tijdens je presentatie, dus je kan maar beter je kansen spreiden.”

De twee medeoprichters van BlastPoint vatten hun missie samen door het belang van data te benadrukken. “Met data kun je zien waar je heengaat en waar je bent geweest. Zonder data opereer je zonder visie.”


4. Reduceer je bedrijf tot de essentie

Op het podium zorgt Alvarez ervoor dat alle complexe data-analyses die BlastPoint uitvoert, helder en makkelijk klinken en te onthouden zijn. “Het zijn big data voor menselijke hersenen”, zegt ze. “Het idee hierachter is dat de juryleden je bedrijf hiermee makkelijker kunnen bespreken tijdens hun beraadslagingen.”

Volgens Alvarez moet je nagaan of iemand in één zin kan vertellen wat je bedrijf doet. "Als dat niet lukt, moet je misschien zelf nog even nadenken over wat je precies doet." 


Lees meer over pitchen: