Nigeria barst van de olie, biedt enorme groeikansen, maar is ook extreem corrupt. Bedrijven die weten te overleven in Nigeria, staan sterk in Afrika.

Nigeria komt in Nederland vooral in het nieuws als het gaat over olie en politieke conflicten die multinatinals zoals Shell raken. Geen wonder, want Nigeria is nog altijd de grootste olieproducent van Afrika. Dagelijks worden er zo’n 2,4 miljoen vaten ruwe olie opgepompt en Nigeria heeft met naar schatting 37 miljard vaten nog genoeg oliereserves in de grond.

Maar wie met een ondernemersblik naar Nigeria kijkt, stuit op een land dat meer is dan een Afrikaanse oliestaat, zo signaleert weekblad The Economist in een profielschets. Nigeria heeft een relatief jonge bevolking die steeds beter wordt opgeleid en het welvaartsniveau is voor Afrikaanse begrippen niet extreem slecht.

Alle reden voor westerse, Chinese en Afrikaanse multinationals om toch te proberen serieus voet aan de grond te krijgen in Nigeria: van de Zuid-Afrikaanse telecomaanbieder MTN (32 miljoen mobiele klanten in Nigeria) tot de Nederlands-Britse levensmiddelengigant Unilever. Want als je in Nigeria slaagt, heb je een ijzersterke uitgangspositie in Afrika, zo is de gedachte.

Nigeria: jonge, snel groeiende bevolking

Momenteel leeft ongeveer één op de vijf Afrikanen in het sub-Saharagegebied in Nigeria. En die dominantie wordt naar verwachting alleen maar groter.

Grafiekjes over de bevolkingsgroei zoals hieronder maken duidelijk waarom bedrijven die zich in Afrika willen ontwikkelen, niet om Nigeria heen kunnen. In 2050 wonen er naar verwachting meer mensen in Nigeria dan in de Verenigde Staten.

De demografische trends in Nigeria staan ook in schril contrast met bijvoorbeeld die in Rusland - officieel onderdeel het clubje opkomende landen dat bekend staat als de BRICs (Brazilië, Rusland, India en China).

Groeipotentieel economie

Kijk je naar de omvang van de economie, dan is Nigeria naar westerse maatstaven niet bijster groot met een nationaal inkomen van ongeveer 523  miljard dollar. De Nederlandse economie is bijvoorbeeld anderhalf keer zo groot en de Russische bijna vier keer zo groot.

Omgekeerd betekent de relatief geringe omvang van de economie, in een land met zo'n 180 miljoen inwoners, dat er potentieel nog veel groeikansen zijn.

Valkuilen voor ondernemers

Ondernemers die The Economist sprak waarschuwen echter voor een reeks valkuilen. Zo moet je, zeker als buitenlandse onderneming, voorzichtig zijn met de keuze van Nigeriaanse partners. Voor consumentenbedrijven kan een incompentente of corrupte distributiepartner dodelijk zijn.

Dit alles is geen sinecure, want op mondiale corruptieranglijstjes bevindt Nigeria zich nog altijd ver in de achterhoede.

Een ander gevaar is dat bedrijven niet genoeg letten op de lokale smaak en klakkeloos internationale formules uitrollen. Zo ging de Zuid-Afrikaanse kledingfirma Woolworths nat in Nigeria met een verkoopstrategie waarbij seizoensmode veelvuldig werd gewisseld. Maar omdat het bijna altijd heet is in Nigeria en seizoenswisselingen veel minder een rol spelen, hielp dat niet om de omzet aan te jagen.

De derde fout die buitenlandse bedrijven moeten vermijden, is aansturing van hun Nigeriaanse activiteiten op afstand. Een sterke plaatselijke indentiteit en lokaal personeel dat snel kan inspelen op de markt is essentieel.

Voor wie van uitdaging houdt

Maar zelfs voor ondernemers die bovengenoemde fouten weten te vermijden, blijft Nigeria uitdagend. The Economist noemt naast de wijdverbreide corruptie, de vaak instabiele politiek (o.a. de islamistische terreurgroep Boko Haram) en de fragiele gezondsheidssituatie (uitbraak Ebolavirus) nog een aantal belangrijke tekortkomingen:

1) de stroomvoorziening is slecht geregeld en uitval van stroom is aan de orde van de dag.

2) de infrastructuur is matig: wegen zijn extreem gevaarlijk met veel verkeersdoden, wat soepele distributie via het wegvervoer onmogelijk maakt.

3) de problematische logistiek zorgt voor een fragmentatie van de markt en bedrijven moeten uit voorzorg vaak hoge voorraden aanhouden

4) eigendomsregistratie is niet makkelijk in Nigeria en levert veel bureaucratische rompslomp op

5) bouwkosten zijn relatief hoog en de ontwikkeling van kantoor- en winkellocaties verloopt moeizaam.

Eenvoudig is het dus niet om te slagen in Nigeria. Maar daarmee is het land meteen ook een testcase voor het hele Afrikaanse continent.

Lees ook

Hoe een Nederlandse rozenkweker 2 keer cashte in 10 jaar en intussen duizenden Afrikanen hielp 

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl