Duitsland is dichtbij, en daardoor denken veel Nederlanders de oosterburen wel een beetje te kennen.

Maar onderschatting blijkt juist één van de grootste gevaren voor bedrijven die de grens over willen.

Duitslandnieuws sprak de afgelopen jaren veel Nederlandse ondernemers die de stap naar Duitsland waagden. En zij maakten natuurlijk beginnersfouten.

Dit zijn vijf lessen voor als je het in Duitsland wilt proberen:


1. Bereid je voor op kritische en gedetailleerde vragen uit Duitsland

Oprichters Yvo van Rijen en Berend te Voortwis van Koop een Koe gaan na hun succes in Nederland snel de Duitse markt op met Kauf ne Kuh.

De Nederlandse media waren enthousiast, hoe reageert Duitsland?

Yvo: "In principe heel positief. Er zijn flinke stukken verschenen in de Berliner Zeitung, de Süddeutsche Zeitung en de Rheinische Post en we zijn op de Duitse radio geweest. Maar we zijn wel heel serieus neergezet. In Nederland wil je in bladen als de Linda staan, ik mis hier die speelsheid nog wel een beetje."

Wat vinden de Duitsers zelf?

"Men vindt het idee heel goed, maar is tegelijk ontzettend kritisch. Er komen dan hele gedetailleerde vragen, de Duitsers zijn dus niet zomaar enthousiast te krijgen. Dat is wel even anders dan in Nederland. Maar we hebben al in korte tijd al aardig wat verkocht, dat smaakt natuurlijk naar meer."

Lees het volledige interview met Yvo van Rijen op Duitslandnieuws »


2. Duitsers houden je aan je contract

Floris Vlasman kwam ooit voor een marktonderzoek voor de bekende Franse traiteur Lenôtre naar Berlijn. De jaren 90 in de Duitse hoofdstad bevielen hem wel en dus besloot hij voor zichzelf te beginnen. Dat was eerst een bedrijf voor filmcatering.

Nu regelt hij samen met zijn vrouw Kerstin als Floris Catering het eten voor hoogwaardigheidsbekleders als, destijds koningin Beatrix, en bondskanselier Merkel.

Wat is het verschil tussen Nederlandse en Duitse gasten?

Vlasman: "Duitsers vinden traditie belangrijker. Je hebt respect, bent correct. In Nederland bespreken we onder het genot van een blokje kaas en een borrel en besluiten met we een handje klap. We willen een Rolls-Royce krijgen, maar een Golf betalen. Ook zijn Nederlanders eerder geneigd om ergens op terug te komen."

Hoe bedoel je?

"Nederlanders lezen contracten amper door terwijl een Duitsers kan bakkeleien over artikel 6, lid 3 en die zegt dan: Maar dat staat zo geschreven. Dat hebben we zo afgesproken."

Lees het volledige interview met Floris Vlasman op Duitslandnieuws »


3. München is geen Berlijn

Veel ondernemers die de grens over willen denken al snel aan Duitsland als eerste stap. CEO Victor van Tol van autodeelplatform SnappCar vertelt waarom hij dat heel bewust niet heeft gedaan en denkt heel bewust na over zijn groeistrategie in Duitsland.

Hoe pak je de groei in Duitsland aan?

Van Tol: "Ons model werkt het beste in grote steden. De club die we hebben overgenomen zit al in 4 van de 8 grote steden waar we willen zijn. We moeten echt per stad kijken hoe we het willen aanpakken. München is anders dan in Berlijn, niet alleen de stad maar ook de auto-eigenaar. Ik generaliseer even, maar de typische Berlijner is meer klaar voor de deelauto dan iemand in Beieren."

Hoe hard kan je nu groeien?

"We zijn in Duitsland nu al groter dan Zweden en Denemarken bij elkaar. Ons succes hangt af van de ontwikkelingen Duitsland. En op termijn zal er ook een nieuwe financieringsronde nodig zijn. In mei dit jaar hebben we 10 miljoen opgehaald. We praten nu over welke strategie we willen volgen: consolideren en winstgevend worden of juist heel agressief er in vliegen. Trap je het gaspedaal dieper in, dan is er ook sneller geld nodig."

Lees het volledige interview met Van Tol op Duitslandnieuws »


4. De Duitse markt is minstens zo lastig als Silicon Valley

De Amsterdamse financiële dienstverlener Vectrix neemt met regelmaat startups en investeerders mee op reis naar Berlijn om de Duitse markt te verkennen. Oprichter Bas Langelaar vertelt welke kansen hij ziet voor Nederlandse bedrijven in Duitsland.

Hoe komt het dat je in de VS wel de weg kent en in Duitsland minder?

Langelaar: "De online wereld is erg Angelsaksisch. De Nederlandse markt kennen we goed, we zijn al meer dan 20 jaar gericht op de westkust van de Verenigde Staten. Daar pikken we het nieuws en de verhalen op en kom ik elk jaar."

"Drie jaar geleden is daar New York bij gekomen. Maar omdat we merkten dat voor ondernemers de stap naar Verenigd Koninkrijk of Duitsland minstens zo lastig is als naar Silicon Valley, is dat voor ons ook een belangrijk thema geworden. Daarom hebben we vorig jaar voor het eerst een reis georganiseerd."

Lees het volledige interview met Langelaar op Duitslandnieuws »


5. Duitsland moet klaar zijn voor je product

Dat klinkt als een open deur, maar CEO Harm-Jan Wessels van Forcare besloot 10 jaar geleden Duitsland links te laten liggen omdat hij merkte dat de markt nog niet zat te wachten op zijn software.

Om beginnersfouten te voorkomen, keek hij eerst naar andere markten.

"Anderhalf jaar geleden zijn we opnieuw begonnen, en nu krijgen we wel voet aan de grond in Duitsland", zegt hij. "We kunnen nu hele sterke voorbeelden uit ons portfolio tonen uit bijvoorbeeld Canada, Finland en Nederland."

Lees het volledige interview met Wessels op Duitslandnieuws »