De Amerikaanse telecomaanbieder AT&T stopt het het aanbieden van all
you can eat
data-abonnementen. Vanaf maandag 7 juni kunnen nieuwe
klanten niet meer voor een vast maandbedrag, bij AT&T 30 dollar,
onbeperkt internetten.

Veelgebruikers betalen meer
AT&T introduceert dan twee verschillende prijsplannen. Eén voor 15 dollar
per maand, waar gebruikers 200 megabyte aan data voor krijgen – volgens AT&T
goed voor honderd minuten mobiel naar Youtube-filmpjes kijken.
Veelgebruikers kunnen opteren voor 2 gigabyte voor 25 dollar.

Wie het maximum aan data in zijn bundel overschrijdt moet bijbetalen. Dat
meldt onder meer de krant USA
Today
.

IPhones belasten netwerk
Volgens AT&T-baas Ralph de la Vega is voor deze stap gekozen omdat nog te
veel mensen een databundel van 30 dollar te duur vinden.

Tegelijk heeft het gewijzigde beleid zeker ook te maken met met het hoge
datagebruik van smartphones als de populaire iPhone van Apple. Volgens De la
Vega is slechts 3 procent van zijn klanten verantwoordelijk voor 40 procent
van al het dataverkeer bij AT&T. Hij doelt hiermee op intensieve
gebruikers van mobiel internet op iPhones en iPads.

Eerder kreeg AT&T in de VS al
klachten
dat het netwerk overbelast was.

In Nederland gaf aanbieder T-Mobile eind mei toe dat het ernstige
netwerkproblemen ondervond
, veroorzaakt door smartphones. Met name de
iPhone, in Nederland exclusief bij T-Mobile verkrijgbaar, veroorzaakte de
problemen.

Onbeperkte databundels
Wereldwijd zijn de meeste mobiele internetters gewend om tegen een vast
bedrag onbeperkt te kunnen surfen, mailen, chatten en video's te kunnen
kijken. In Nederland kost zo'n databundel bij de verschillende aanbieders 10
euro per maand.

Omdat de kans bestaat dat sommige klanten het netwerk te zwaar belasten,
hebben in Nederland aanbieders KPN en Vodafone al wel een fair use policy
ingesteld. Wie veel meer dan het gemiddelde internet, kan een waarschuwing
krijgen.

Einde van de 'flat fee'?
De stap van AT&T, waarbij veelgebruikers meer betalen, krijgt mogelijk
navolging bij andere telefoonbedrijven.

De topman van AT&T's concurrent Verizon, Lowell McAdams, liet volgens USA
Today onlangs al weten ook verschilende prijsplannen te overwegen. Dit zou
samen vallen met de Amerikaanse introductie later dit jaar van 4G, een
nieuwe generatie snel mobiel internet.

Begin 2010 zei
T-Mobile tegen Z24
een flat fee, een vast bedrag voor mobiel
internet, te willen blijven aanbieden. Al gaf de een woordvoerder van het
bedrijf aan dat het in de toekomst niet ondenkbaar is dat flat fee plaats
maakt voor een ander model.

Lees ook:

Netwerkprobleem T-Mobile door populariteit iPhone

Mobiele netwerk slibt dicht door iPhone

Veiling mobiel internet brengt 2,6 miljoen op

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl